Wat is de beste manier om je zenuwen onder controle te houden tijdens een rijexamen?

Door examenzenuwen gezakt. Advies van seresta, valium en dat soort medicijnen, begin ik niet aan.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
2.3K

Het beste antwoord

ademhalingsoefeningen opzoeken, hierdoor wordt je vaak van zelf weer rustiger, verder probeer zelf verzekerd de auto in te stappen, als je leraar denkt dat je af kan rijden dan kan je het ook ! zeg dit soort dingen tegen jezelf, zodat je hierdoor zenuwen weg neemt.

verder een kleine gezonde dosis zenuwen voor je rij examen is doodnormaal, maar onthoud altijd je kan het
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (8)

op de eerste plaats ,met die medicijnen mag je niet achter het stuur.
Ga voor je examen stukje wandelen,evt.wat kamillethee,dat kalmeert zonder dat het je moe maakt.
Zoek in ieder geval even de rust op,zonder dat je gaat piekeren,door bv ergens heen te kijken,muziek luisteren of zo.
Ik wens je heel veel succes ermee.
Misschien dat je rijschoolhouder nog tips heeft om je gesrust te stellen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
de allerbeste manier is om het niet te graag te willen want dan wordt je alleen maar zenuwachtiger .

Stap gewoon in en denk aan wat je hebt geleerd en rij gewoon meer kan je niet doen , de medicijnen hebben eigenlijk geen nut , jij bent degene die het moet doen dus verstand min of meer op 0
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
vertel jezelf dat het niet het einde van de wereld is als je zakt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Probeer van te voren een muziekje op te zetten en er niet te veel mee bezig te zijn, boekje lezen of anders te tv kijken zodat je even tot jezelf kom.
Let idd op je ademhaling, dat maakt je ook rustig.
Vraag ook aan je rijinstructeur of je een stuk er naar toe mag rijden. Rijd gewoon net als anders.
Je kunt ook aangeven dat je wat zenuwachtig bent. Probeer een gesprekje aan te knopen, evt de radio aan. Dan is ook alles niet zo krampachtig!
Succes ermee!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Die middeltjes zijn ook alleen maar emmers onder een lek dak. Zorg dat je ze niet nodig hebt door zekerder van jezelf te worden. Relatieveer wat er nu eigenlijk kan gebeuren als je zakt. De rij examinator is ook een man of vrouw die gewoon zijn werk doet. Kan je iets niet goed op dat moment, dan is het einde oefening. Zorg dus dat je voldoende lessen hebt gehad dat je zeker genoeg bent van jouw kwaliteiten. Als je elke keer te vroeg gaat afrijden, dan gooi je geld over de balk, dan kun je beter nog 4 extra lessen nemen ofzo en dan pas afrijden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Er is Valdisper bij de drogist te koop. Het is een veel gebruikt middel in dit soort situaties. Daarnaast is er Passie Flora van dr. Vogel. Ik heb daar zelf veel baat bij gehad bij mijn motor-examen. Er is ook Gelsenium te koop, maar alleen op dokters-recept (gelsenium is ook homeopatisch)

Examenvrees komt vaker voor. Natuurlijk is zelfverzekerdheid ook belangrijk. Meer autolessen zodat je t allemaal nog beter doorhebt, zijn natuurlijk ook belangrijk.... maar een middeltje kan je even over de drempel heenhelpen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nadat zoonlief ook eens gezakt was heb ik bij het Kruidvat iets gehaald tegen examen vrees. Werd daar ook nog supergoed geholpen.Onze keus viel op Bach bloesem, resque en nog wat. Weet ik niet meer, maar zoonlief slaagde de volgende keer wel.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Vertrouw op jezelf en wat je geleerd hebt.
Je rijinstructeur laat je niet voor niets op examen gaan. Hij heeft gezien dat je in staat bent het examen tot een goed einde te brengen en daarom heeft hij je opgegeven.

Bij mijn rijexamen ging mijn instructeur achterin zitten, dat maakte mij wat rustiger. Ik probeerde me gewoon in te beelden dat de examinator mijn eigen instructeur was.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Helaas hebben sommige mensen zoiets als examenvrees en dan kan een homeopathisch middel wel even wat rust geven, soms meer dan een eigen rij instructeur die achterin zit, want dat is helaas niet altijd mogelijk.
Misschien wel als je al meerdere keren ben gezakt, maar iedereen wil dat rijbewijs toch zo snel mogelijk halen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik ben niet zo van die middeltjes. Je moet het uiteindelijk toch zelf doen, ook na je examen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Deze mensen kunnen echt wel rijden, alleen het woord examen geeft ze de stress.
Immers als ze nog niet aan een examen toe waren, had hun rij instructeur hun examen niet aangevraagd!!!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja dat is dus precies wat ik zeg. En ik vind niet dat je zelfvertrouwen moet zoeken in allerlei middeltjes.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja dat is dus precies wat ik zeg. En ik vind niet dat je zelfvertrouwen moet zoeken in allerlei middeltjes.