stel je wordt geprikt door een daas kan die het aids virus overbrengen ? en als je deze dan doodklopt op een open wonde?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
2K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
dit vroeg ik mij ook altijd af!

Het beste antwoord

Een daas kan het aidsvirus niet overbrengen, ook niet via een open wonde.

Toegevoegd na 1 uur:
Dazen kunnen wel andere ziekten overdragen, maar dat is in Nederland niet van toepassing.
Miltvuur, Tularaemia en Equine Infectieuze Anaemie zijn binnen de EU de meest bekende.

Dazen steken niet zoals muggen. Zij bijten met vlijmscherpe mesvormige tandjes in de huid en drinken vervolgens het vrijkomende bloed op.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Nee een daas kan niet het aids virus overbrengen. Geen enkel insect kan dat. Ook niet de mug wat veel mensen wel denken.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
In preventiefolders over AIDS staat dat deze ziekte, die veroorzaakt wordt door het human immunodeficiency virus (HIV) niet verspreid kan worden via insectenbeten. Nu beweren wetenschappers in het tijdschrift “Naturwissenschaften” van april 2002 dat HIV in Afrika wel degelijk overgebracht kan worden door insecten en wel door de bloedzuigende stalvlieg

Direct bewijs dat de stalvlieg HIV zou kunnen verspreiden hebben de onderzoekers niet maar de volgende feiten onderbouwen hun bewering. In 1992 deden ze proefjes waarbij de vliegen gevoerd werden met HIV besmet bloed en vonden dat de virus-deeltjes niet werden afgebroken in de vliegenmaag. Als tweede ‘bewijs’ noemen ze het feit dat de stalvliegen er om bekend staan een virus te verspreiden waardoor paarden een type leukemie krijgen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Een stalvlieg is geen daas.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat zegt ze ook niet, ze citeert alleen een stukje.
Ik las onlangs dit stukje over muggen,maar ik denk dat dit ook grotendeels toepasbaar is ,op een steek van een daas.
De monddelen van muggen en ik denk van dazen ook, lijken niet op een injectiespuit met slechts één opening waardoor bloed gereïnjecteerd zou kunnen worden.
In plaats daarvan zuigen muggen bloed op via één kanaal terwijl ze speeksel afgeven via een ander kanaal. Vervolgens, zo verklaart Thomas Damasso, hiv-specialist bij het District Health Management Team in Mongu (Zambia), wordt het bloed in het spijsverteringsstelsel van de mug afgebroken, waarbij het virus vernietigd wordt. Hiv wordt niet in de uitwerpselen van insecten aangetroffen. En anders dan bij malariaparasieten komt hiv niet in de speekselklieren van de mug terecht.
Om hiv te krijgen moet iemand aan een groot aantal besmettelijke deeltjes blootgesteld zijn. Wordt de maaltijd van een mug onderbroken en vliegt ze direct naar een ander slachtoffer, dan zou de hoeveelheid bloed die eventueel op haar monddelen achterblijft, te klein zijn om van betekenis te zijn. Volgens deskundigen zou zelfs het doodslaan van een mug vol hiv-positief bloed boven een open wond geen hiv-besmetting teweegbrengen.