Als je haaruitval hebt, groeit je haar op alle plaatsen er dan uit ?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Het beste antwoord

Dat ligt aan de oorzaak van de haaruitval. Als je haar bv. uitvalt door cosmetische oorzaak, valt het alleen op je hoofd uit. Maar bijvoorbeeld bij een chemokuur verlies je al je lichaamshaar.

Toegevoegd na 3 minuten:
PDF] Haarproblemen
www.gezondheidsplein.nl/pdf/haarproblemen.pdfVergelijkbaar
Bestandsformaat: PDF/Adobe Acrobat - Snelle weergave
Haaruitval kan plaatselijk zijn of over het hele lichaam voorkomen. ... Alopecia areata localis: er zijn alleen een of meer kale plekken op de hoofdhuid. ...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Nee, haren worden aangemaakt in de haarzakjes (haarfollikels). Het aantal haarfollikels op de hoofdhuid ligt rond de 100.000. Dit is voor elk individu anders en genetisch bepaald. Zo hebben bijvoorbeeld blonde mensen meer haarzakjes op de hoofdhuid dan mensen met rossige of zwarte haren.

In de haargroei zijn verschillende fasen te onderscheiden:

de groeifase (anagene fase)
de overgangsfase (catagene fase)
de rustfase (telogene fase)

De groeifase van het hoofdhaar duurt gemiddeld 3 jaar. Bij vrouwen duurt de groeifase van elke hoofdhaar langer dan bij mannen. In de loop van het laatste groei-jaar neemt de celdeling langzaam af en wordt de basis van de haar steeds dunner. Dan breekt de overgangsfase aan waarin de groei volledig stopt en de haar minder stevig in het haarzakje verankerd zit. In de rustfase die daarop volgt zal de haar uitvallen. Na enkele maanden komt het haarzakje weer tot ontwikkeling en wordt een nieuwe haar geproduceerd. In de loop van het leven neemt het aantal haarzakjes (en dus de dikte van de haardos) af. Dit is deels afhankelijk van hormonale factoren.