Hoe kan ik last hebben van koude voeten sinds ik gebruik maak van de sauna?

Vroeger had ik nooit last van koude voeten, maar had ik zweetvoeten. Sinds een half jaar maak ik 2x per week gebruik van de sauna met na elk saunabezoek de gebruikelijke koude douche. Sinds die tijd heb ik overdag veel last van koude voeten. Ik zou denken dat de saunagebruik een betere doorbloeding teweegbrengt en juist voor warme voeten zou moeten zorgen. Ook al geprobeerd om me na elke saunasessie niet koud af te douchen, maar geleidelijk aan af te laten koelen. Dit heeft echter ook niet het gewenste resultaat.

11 jaar geleden
3K

Antwoorden (1)

Ook is het mogelijk dat je wintertenen hebt gekregen.
Ondanks de wat grappige naam, is de aandoening zelf alles behalve grappig.

hier staat een beschrijving.

Kou vormt de belangrijkste factor voor het ontstaan van wintertenen. Koude zorgt voor het samentrekken van de arteriolen en venulen in de huid en verwijding van het capillaire vaatnet; bij verwarming treedt het omgekeerde op. Dit regelmechanisme zorgt voor een minder goede doorbloeding van handen en voeten tijdens koude omstandigheden, waardoor de vitale organen warm blijven.
Bij mensen met perniones functioneert dit mechanisme niet adequaat. De venulen reageren te traag op temperatuurveranderingen (met name tijdens verwarming). Hierdoor ontstaat stuwing in het capillaire vaatnet. Dit leidt tot plaatselijke roodheid, zwelling, jeuk en branderig gevoel van handen en/of tenen.

Je kan het heel goed herkennen doordat je tenen rood/paars worden en erg gevoelig worden.