Blijf je altijd last houden van een spastische darm? En wat is het precies?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
2.3K

Het beste antwoord

Geprikkelde darmen kunnen verschillende oorzaken hebben. Kan door zowel factoren van buitenaf (stress, werkdruk) als interne factoren (intolerantie voor bepaalde voedingsstoffen, zoals vezels, hormonen) of zelf een aandoening zoals de ziekte van Crohn.
Het is van essentieel belang om uit te sluiten wat de oorzaak is van de klachten, alvorens te kunnen bepalen of het vanzelf weer overgaat.
Met een spastische darm wordt in mijn optiek veelal buikkrampen bedoeld. Een spasme is niets anders dan het samentrekken van spieren (middenrif, buikspieren en bekkenbodem), hetgeen pijnklachten kan geven. Uiteraard kan dit consequenties hebben voor de stoelgang en eventueel winderigheid / oprispingen veroorzaken (overmatig veel gas in darmstelsel aanwezig)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

Ja een spastische darm gaat niet weg.
Mijn man en dochter hebben dat probleem en het zijn overactieve darmen vaak gevuld met veel lucht.
Een heel goed middel, via de huisarts is Duspatal 2x per dag. Het duurt even voor je darmen erop reageren maar daarna werkt het fantastisch.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nee, je hoeft er geen last van te blijven houden.

Bij mij ging het over, nadat ik een paar leefregels van de dokter had gekregen en die opgevolgd.

Lees hier wat het is en wat je er zelf aan kan doen:

http://mens-en-gezondheid.infonu.nl/ziekten/8358-als-je-last-hebt-van-een-spastischeprikkelbare-darm.html

Toegevoegd na 2 minuten:
Wel staat vast dat stress en voeding (te weinig vezels) twee belangrijke factoren zijn bij het hebben van klachten.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat hele verhaal werkt niet bij mijn man en dochter.
Ja, ongeveer 10% van de Nederlanders heeft PDS (Prikkelbare Darm Syndroom), ook wel spastische dikke darm, spastisch colon of IBS (Irritable Bowel Syndrome) genoemd.
De belangrijkste symptomen van PDS zijn buikpijn, gasvorming, diarree en verstopping. Stress en voeding kunnen veel invloed hebben op de klachten. Helaas is PDS (nog) niet te genezen.

PDS is niet gevaarlijk, maar wel heel vervelend. PDS kan van grote invloed zijn op uw leven. PDS-patiënten ervaren vaak onbegrip en maatschappelijke problemen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nee dat kan echt wel overgaan hoor. Ik heb er zelf last van gehad, de oorzaak was stress. Ik heb er nu eigenlijk nooit meer last van, of ik moet weer even flink stress hebben dan kan het weer een klein beetje opspelen maar nooit zo erg als het is geweest.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik heb jaren met officiële spastische darmen gelopen(internist) wat mij erg hinderde in t dagelijks leven. Tot Ik bij een manueel orthopedisch therapeuth (tevens sportarts) terecht kwam en uiteindelijk de pijn totaal is verdwenen. Er zat waarschijnlijk een zenuw die naar de darmen ging, klem tussen een wervel en Ik was genezen! Regelmatig laat Ik mijn wervels even checken. Een voorbeeld van een mogelijke oorzaak en het hoeft niet blijvend te zijn.