Is het normaal dat ik altijd grote pupillen heb?

Een leerkracht sprak me erover aan en vroeg me of ik misschien aan de drugs zat, wat niet zo is. Ze dacht dat ik misschien te weinig sliep, medicatie nam of concentratieproblemen heb. Ik heb alleen misschien dat laatste, maar moet ik me nu zorgen maken? Komt het echt daardoor?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
47.6K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Wees er maar trots op; grote pupillen zijn prachtig!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Helemaal eens met de reacties. De docent gaat een beetje eraan voorbij dat bij drugs de pupilreflex niet goed werkt. Voor zovel ik medisch kan oordelen werkt de pupilreflex gewoon wel normaal bij personen met grote pupillen. Grote pupillen worden zowel door mannen als vrouwen sexy gevonden. Dus no worries!

Het beste antwoord

Een beetje flauwe reactie van de docent. Sommige mensen hebben grotere pupillen dan andere.

Als je met een lampje even in je ogen schijnt moet je pupil wel kleiner worden. Als die reflex werkt is er niet veel aan de hand. Deze pupilreflex kan de huisarts meten.

Door bepaalde drugs werkt de pupilreflex minder goed en vaak zijn de pupillen groot. Maar je kunt niet zomaar concluderen dat iemand met grote pupillen drugs gebruikt.

Toegevoegd na 4 minuten:
Bijgaande een discussie met mensen die 'last' hebben van hetzelfde fenomeen.

Je hoeft je dus zeker geen zorgen te maken, behalve als je vaak erg veel last hebt van fel licht en je ogen dichtknijpt. Dan zou je het eens via de huisarts met een doorverwijzing bij een oogarts na kunnen laten kijken.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Er is een verschil tussen grotere pupillen of pupillen die open staan.
Vraag is had je dat vroeger ook?
De ogen worden gestuurd door de hersenen.
Dat je pupillen kunnen veranderen heeft natuurlijk zijn functie. Pupillen die ook bij hevig licht open blijven staan, kan beschadiging toebrengen.
Pupillen die open blijven kan betekenen dat er in de hersenen iets aan de gang is dat niet normaal is.
Dit zie je bij een overledenen waarvan de pupillen open gaan.
Hersenbeschadiging, herseninfarct enz KAN je erkennen aan het pupil dat open staat en niet kleiner wordt wanneer er met licht wordt geschenen. Bij mijn weten is bij een hersenbeschadiging, aan de rechterkant, het pupil van het rechter oog geopend, terwijl er aan de linkerkant van het lichaam een verlamming kan optreden. Als je deze mensen in de stabiele houding legt moet dat de zijde zijn van de beschadigde hersenen, in dat geval de rechter zijde.
Dus raadpleeg een arts of oogarts die kan zeggen waarom je pupillen zo groot zijn. Ik zou daarmee niet te lang wachten
Robert