Mijn schoonzus krijgt chemotherapie.Mogen we haar nu niet aanraken?

iemand zei dat ze nu vatbaar is voor allerlei infecties en dat je haar niet mag aanbraken.Klopt dit?

Toegevoegd na 4 uur:
aanraken bedoel ik natuurlijk

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
3.2K

Het beste antwoord

Ik begrijp je vraag erg goed en hij komt natuurlijk voort uit bezorgheid en zorg, maar neem van mij aan dat NIET AANRAKEN in een angstige tijd van ziekte een veel grotere schade oplevert dan WEL AANRAKEN, of te wel, knuffelen, nabij zijn. Alleen als je zelf echt duidelijk een of andere virus-infectie onder de leden hebt, moet je nog meer dan je toch al zou moeten, voorzichtig zijn. Ook dan blijven er echter manieren genoeg over om fysiek nabij te zijn.
Sterkte voor je schoonzusje!
Bronnen:
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
+1

Andere antwoorden (5)

nee, raak haar ajb veelvuldig aan, en knuffel haar plat!

Toegevoegd na 3 minuten:
bron: ervaringsdeskundige.
Rieneke1
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Helemaal mee eens! +1
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
So do I!
Infecties loop je op door bacterieën van buitenaf. Natuurlijk dooraanraking, maar ook gewoon bacterieën die in de lucht zweven. Denk aan wat je uithoest of niest als je verkouden bent. Ik zou in ieder geval als je zelf ziek bent (verkoudheid of griep bv) niet bij haar op visite gaan.
Ik neem trouwens aan dat haar arts haar daar meer over heeft vertelt, wat wel en wat neit kan. Overleg het even met haar, en anders met haar arts.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ga niet als je zelf iets onder de leden hebt, bij haar op bezoek
en verder alsjeblieft doe zoals je altijd doet
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als de chemotherapie gericht is op afbraak van alle weerstandsfactoren wordt je schoonzus in een geïsoleerde ruimte geplaatst. Daar waar niemand haar kan bereiken met eventuele kwalijke bacterieën. Je kunt dan alleen kontakt met haar hebben via een telefoon en elkaar zien achter beschermend glas!
Is dat niet zo dan kun je haar gewoon aanraken en met haar in kontakt zijn. Elke aanraking en knuffel zal haar goed doen. Dus aarzel niet en omarm haar, ze heeft het zo ontzettend hard nodig!!
Ik spreek uit ervaring.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het ligt aan de chemotherapie die ze krijgt.

Als die chemotherapie als (bij)werking heeft dat het immuunsysteem wordt aangetast, is de patiënt weerloos tegen infecties. Zo iemand mag je dan niet aanraken, zeker niet als je zelf iets onder de leden hebt. In ernstige gevallen worden die patiënten verpleegd in een speciale hogedruktent, die steriel wordt gehouden.

Als de chemotherapie geen desastreuze invloed heeft op het immuunsysteem, is er niets aan de hand. Dan geldt nog steeds dat je beter weg kunt blijven als je iets onder de leden hebt, maar verder mag je gewoon in de buurt komen, aanraken, knuffelen, alles.

Als aanraken gevaar kan opleveren, heeft de behandelend arts dat beslist gezegd. Als er dus niets is gezegd, kun je er veilig van uitgaan dat er niets aan de hand is.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Helemaal goed omschreven+1