Wat moet ik doen?

Ik heb net een hele pan met kokend water over mijn hand gekregen en het brand echt. Help?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
5.4K

Het beste antwoord

Wat doe je bij een brandwond?
Eerst water, de rest komt later!
Koel de brandwond zo snel mogelijk af met lauw leidingwater.
Koel 15 tot 20 minuten of tot de pijn is verlicht.
Leg na het koelen van de brandwond een wondverband aan. Dat kan een medisch kompres zijn maar een schone doek mag ook.
Alarmeer bij zeer ernstige brandwonden de hulpdiensten, ga met overige brandwonden naar de huisarts.

Toegevoegd na 2 minuten:
Sterkte ermee! En als je het niet vertrouwd, hup naar de hulpdiensten!

Ik heb ook een keer koken water over mijn vinger laten vallen. Nadat ik dit allemaal had gedaan heb ik van dat verkoelende spray gebruikt: Bepanthen Foamspray Brandwond. Die voelde wel fijn!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Utrecht
12 jaar geleden
Nooit met koud water! Koud water sluit de porien en haarvaatjes af waardoor de huid zich afsluit en het koelen uiteindelijk veel minder snel en effectief gaat.
= leestof EHBO.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik heb het anders geleerd. * Eerst * moet de hitte uit de huid en moet het met koud water. De hitte is enorm intensief want je huid bestaat ook voor een groot deel uit water.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
En dan daarna met lauw water als de ergste hitte uit de huid is . Maar ja, individuele EHBO cursusleiders zullen ieder hun eigen versie hebben.

Andere antwoorden (6)

Afkoelen met water. Het beste is met lauw, zachtstromend leidingwater
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Utrecht
12 jaar geleden
waarom een -?
Antwoord is goed: inderdaad niet met koud water.
+ van mij
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Die min is niet goed wijs.
Naar een apotheker gaan of goede drogist en Boegem balsem kopen en dat voorzichtig op je hand smeren alleen niet gebruiken als de huid kapot is dan naar de eerste hulp van een ziekenhuis.
ronron1212
12 jaar geleden
ronron1212
12 jaar geleden
Dank minner je hebt er schijnbaar verstand van. maak je is kenbaar
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
boegem is erg goed, plusje!
ronron1212
12 jaar geleden
Ja zolang de huis nog niet open is dus de blaasje nog dicht werkt het direct en haalt de brandt eruit wat onmiddellijk de pijn verzacht.
Zo lang mogelijk met water koelen , en onmiddelijk beginnen. Stromend water uit de kraan.

Roep iemand bij je om je bij te staan . je hebt waarschijnlijk 1e graads brandwonden.

Laat diegene de huisartsenpost bellen en die kunnen telefonisch adviseren of je thuis blijft ( koelen ) of dat je gelijk naar de 1e hulp moet.

.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Koelen! Ik had donderdag heet vet op mijn hand, ik koelde het lang genoeg en als ik het onder de kraan vandaan haalde brandde het nog steeds, dat betekend dat je het nog langer moet koelen
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het hangt er van af hoe groot het getroffen gebied is, hoe snel en hoe lang je hebt kunnen koelen. Geen zalven erop doen, die houden de warmte vast en maken beoordelen door een erts moeilijk. Bij twijfel overigens even langs huisartspost gaan..
als je niet naar de eerste hulp gaat, zo lang mogelijk koelen. Klinkt gek, maar t helpt echt door je hand in een emmertje lauw water te houden, of een natte doek om je hand te doen, ook s nachts. Net zo lang tot het geen pijn meer doet. Dat merk je vanzelf; als je stopt en het doet weer pijn, begin je gewoon opnieuw. Water en doek regelmatig verversen. Heb er zelf veel baat bij gehad en pijn was binnen 24 uur weg, plek werd geen blaar.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Plus van mij . Hoop dat het minnertje je met rust laat . +
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
OEps ik ben je minnaar . Per ongeluk .
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ik zie geen min hoor, geen probleem. Kan zelf geen plussen of minnen geven, ben nivo 1...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik heb de min weer in een plus veranderd. Vandaar.
Steenuiltje
12 jaar geleden
Hoe verander je een min in een plus??? GoldenEnten?
Heb zelf eens mijn hand verbrand tijdens kip braden, de halve bovenkant van mijn hand. Ik had eens op tv gezien dat Kampong Manis (het is een chinesche spierolie) hier goed bij helpt. Dit had ik in huis, mijn onderarm ingesmeerd, want je moet een veel groter gebied insmeren.
Deze olie verdeeld de pijn dan over dat hele gebied en binnen 5 min. was de pijn eruit. Kreeg wel een grote blaar, maar ik had geen pijn. Wel gezorgd dat mijn hand schoon bleef i.v.m. infectie.
Later het nog meerdere mensen laten proberen, met hetzelfde resultaat, dus nu heb ik altijd standaard Kampong Manis in huis. Ik weet niet tot welke graad van brandwond je dit mag gaan gebruiken, want een brandwond is heel erg gevoelig voor infectie.