Wat moet ik doen?

Ik heb net een hele pan met kokend water over mijn hand gekregen en het brand echt. Help?

Weet jij het antwoord?

/2500

Het beste antwoord

Wat doe je bij een brandwond? Eerst water, de rest komt later! Koel de brandwond zo snel mogelijk af met lauw leidingwater. Koel 15 tot 20 minuten of tot de pijn is verlicht. Leg na het koelen van de brandwond een wondverband aan. Dat kan een medisch kompres zijn maar een schone doek mag ook. Alarmeer bij zeer ernstige brandwonden de hulpdiensten, ga met overige brandwonden naar de huisarts. Toegevoegd na 2 minuten: Sterkte ermee! En als je het niet vertrouwd, hup naar de hulpdiensten! Ik heb ook een keer koken water over mijn vinger laten vallen. Nadat ik dit allemaal had gedaan heb ik van dat verkoelende spray gebruikt: Bepanthen Foamspray Brandwond. Die voelde wel fijn!

Bronnen:
http://www.rodekruis.nl/eerste-hulp/wat-te...

Afkoelen met water. Het beste is met lauw, zachtstromend leidingwater

Naar een apotheker gaan of goede drogist en Boegem balsem kopen en dat voorzichtig op je hand smeren alleen niet gebruiken als de huid kapot is dan naar de eerste hulp van een ziekenhuis.

Zo lang mogelijk met water koelen , en onmiddelijk beginnen. Stromend water uit de kraan. Roep iemand bij je om je bij te staan . je hebt waarschijnlijk 1e graads brandwonden. Laat diegene de huisartsenpost bellen en die kunnen telefonisch adviseren of je thuis blijft ( koelen ) of dat je gelijk naar de 1e hulp moet. .

Koelen! Ik had donderdag heet vet op mijn hand, ik koelde het lang genoeg en als ik het onder de kraan vandaan haalde brandde het nog steeds, dat betekend dat je het nog langer moet koelen

Het hangt er van af hoe groot het getroffen gebied is, hoe snel en hoe lang je hebt kunnen koelen. Geen zalven erop doen, die houden de warmte vast en maken beoordelen door een erts moeilijk. Bij twijfel overigens even langs huisartspost gaan.. als je niet naar de eerste hulp gaat, zo lang mogelijk koelen. Klinkt gek, maar t helpt echt door je hand in een emmertje lauw water te houden, of een natte doek om je hand te doen, ook s nachts. Net zo lang tot het geen pijn meer doet. Dat merk je vanzelf; als je stopt en het doet weer pijn, begin je gewoon opnieuw. Water en doek regelmatig verversen. Heb er zelf veel baat bij gehad en pijn was binnen 24 uur weg, plek werd geen blaar.

Heb zelf eens mijn hand verbrand tijdens kip braden, de halve bovenkant van mijn hand. Ik had eens op tv gezien dat Kampong Manis (het is een chinesche spierolie) hier goed bij helpt. Dit had ik in huis, mijn onderarm ingesmeerd, want je moet een veel groter gebied insmeren. Deze olie verdeeld de pijn dan over dat hele gebied en binnen 5 min. was de pijn eruit. Kreeg wel een grote blaar, maar ik had geen pijn. Wel gezorgd dat mijn hand schoon bleef i.v.m. infectie. Later het nog meerdere mensen laten proberen, met hetzelfde resultaat, dus nu heb ik altijd standaard Kampong Manis in huis. Ik weet niet tot welke graad van brandwond je dit mag gaan gebruiken, want een brandwond is heel erg gevoelig voor infectie.

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100