Bij hoeveel dragers van een koortslip uit het virus zich niet?

Ik lees soms dat meer dan de helft van de mensen drager is van het herpes virus...maar dan zul je veel en veel vaker mensen met een koortslip tegen moeten komen, het lijkt me dus dat bij heel veel mensen dit virus zich niet uit. Als het zicht niet uit wanneer je bent besmet, kan het zich dan nog wel 1/2 jaar later uiten of ben je dan een soort van 'immuun' en als het zich nog nooit heeft geuit, zou je dan wel bij de HA een test kunnen doen om te kijken of het virus in je lichaam zit?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1.2K

Antwoorden (4)

Als je het eenmaal hebt, heb je het altijd. Ik heb het bijvoorbeeld ook en ik had er toevallig vorig jaar 1. Maar de laatste keer dat ik hem had, is meer dan één jaar geleden. Ik krijg het altijd als het weer plotseling veranderd of als ik heel erg weinig heb geslapen.

Ik denk dat iedereen die een koortslip heeft, er wel eens per jaar last van heeft, maar als bijvoorbeeld hun weerstand gewoon goed is, dan duurt het wat langer voordat je hem krijgt. En als je hem krijgt, is het vaak ook maar een week, dus er is een kleine kans dat je iemand tegenkomt die het heeft.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Kimath
12 jaar geleden
Ik had in de puberteit vaak koortslip, maar de laatste 5 jaar al niet meer.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat is ook vaak zo, in de puberteit leven sommige mensen vaker onregelmatig en dan is je weerstand gewoon wat langer. Maar het kan volgens mij wel weer terugkomen als bijvoorbeeld je weerstand een stuk lager is.
80% van de mensen zijn besmet, bij sommigen komt het tot uiting door stress of verminderde weerstand, anderen hebben er nooit last van.
Een van mijn zussen heeft het, maar zij is de enige in ons gezin, je kunt gerust aannemen dat mijn moeder, broer andere zussen en ik ook besmet zijn, maar wij hebben er nooit last van gehad.

Toegevoegd na 2 minuten:
Je zou natuurlijk een test kunnen laten doen, maar of dat zin heeft?
Als je het virus eenmaal hebt blijft het, daar is niets tegen te doen. En wat ga je doen als je het virus niet hebt? Hoe wil je dan gaan leven?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Er wordt aangenomen dat ongeveer 80%* van de wereldbevolking drager is van het herpes simplex virus. En 40% daarvan heeft regelmatig last van een koortslip.
Dus kan je stellen dat de helft van de mensen die drager zijn, nooit een koortsblaasje krijgen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Wist je dat waterpokken, toch een kinderziekte, ook ontstaat door een herpes virus? Er zijn nl. variaties van en dan is het niet zo gek dat 8 van de 10 mensen ergens het virus in een zenuwknoop bij het hoofd heeft zitten.
Het is dan ook niet vreemd dat veel kinderen nog voor hun vijfde het virus hebben opgelopen.
Het is namelijk zeer besmettelijk en wordt ook door knuffelen en zoenen vaak overgedragen. Kleine kinderen worden altijd geknuffeld en veel mensen weten niet dat ze dit virus ooit hebben opgelopen.
Het steekt ook meestal de kop ineens op als je wat minder goed in je vel zit. Als je afweer minder is na een verkoudheid of door examenstress e.d. Vaak komt het op als je koorts hebt, vandaar de naam. Ook door te veel zon kan het opkomen zetten. Kortom, veel mensen dragen het bij zich maar zijn zo gezond dat het alleen maar blijft sluimeren en nooit tevoorschijn komt. Ook zullen er mensen zijn die antistoffen bij zich dragen en die zullen er nooit last van krijgen.
amc