Mn moeder slikte medicijnen tegen blaasontsteking en heeft daar één kuur voor gehad. Ze heeft borderline. Kun je v/d medicijnen één psychose krijgen?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
2.8K

Antwoorden (7)

Je kan een psygose krijgen van een blaasontsteking dat komt vaker voor. Dus niet van de antibiotica.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Kimath
12 jaar geleden
Heb ik nog nooit van gehoord, waar haal je dit vandaan?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
blaasontsteking heeft niets met een psychose te maken, dit staat los van elkaar
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
werkt al een aantal jaren in de zorg en heb het meegemaakt. Het staat dus niet los van elkaar.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
http://www.familievan.nl/volwassenen/253/456/P503 Helemaal mee eens! Dit is algemeen bekend. Ik leerde het zelfs op school!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Iedere vorm van lichamelijke en geestelijke stress verergert andere lichamelijke en geestelijke aandoeningen, die op zich ook al stress veroorzaken, dan wel stress zijn. Zie verder mijn antwoord.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
2 onterechte minnen dus.
Van mij een +
Werd je niks wijzer van de bijsluiter? Daar staan ook de mogelijke bijwerkingen vermeld.

Medicatie wordt voorgeschreven door de arts. De arts heeft de medische gegevens van je moeder en kijkt bij het uitschrijven van het recept of medicatie elkaar verdraagt.
Ook de uitgifte bij de apotheek doet dat.
Blijkbaar in dit geval wel want je moeder heeft de pilletjes gekregen.

Meldt de psychose bij de huisarts. Dan komt ook dat in het dossier te staan, voor een mogelijke volgende keer. En de arts kan uitsluitsel geven of dit inderdaad de oorzaak kan zijn.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dit zou dan vermeld moeten staan in de bijsluiter.
De apotheker kan en moet jouw vragen hieromtrent beantwoorden.
Naar ik aanneem heeft de huisarts deze kuur voorgeschreven, en deze is bekend met eventueel medicijngebruik van je moeder. Hij moet dus ook weten of hij zo'n kuur mag voorschrijven.
Desalniettemin, uitzonderingen bevestigen de regel......
jc54
12 jaar geleden
Een psychose is geen ziekte op zich. Een psychose kan het gevolg zijn van een stemmingsstoornis of een persoonlijkheidsstoornis, zoals depressie en borderline. Hierbij is er een teveel aan een bepaald stofje in je brein: dopamine.

Omdat de stofjes in de hersenen zijn ontregeld, is dit gemakkelijk met medicijnen recht te zetten. Hiervoor worden antipsychotica gebruikt, zoals dopamineblokkers. Deze medicijnen werken in op het dopaminesysteem en zorgen dat er weer een evenwicht komt in de hoeveelheid dopamine in de hersenen.
Jammer genoeg werken de medicijnen bij ieder persoon heel anders. Een patiënt krijgt lange tijd verschillende doseringen om te zien welke het beste aanslaat. Vervolgens moet je jarenlang blijven slikken om terugval te voorkomen.

Veel patiënten stoppen met hun medicijnen. Ze hebben veel last van de bijwerkingen, zoals slaperigheid, bewegingsdrang en seksuele problemen. Bovendien denken ze dat de psychose niet meer terugkomt. Antipsychotica zijn echter een onmisbaar onderdeel van het behandelplan.

Mensen die eenmaal een psychose hebben gehad, lopen de kans terug te vallen. Mede daarom is naast medicatie, andersoortige hulp gewenst. Cognitieve gedragstherapie wordt wel eens gebruikt om de patiënt te wapenen. Hij leert hiermee zijn gedachten beheersen.

Daarnaast zijn hulp bij de acceptatie en goede voorlichting erg belangrijk. Ook voor de familie. Zij krijgen hierdoor meer inzicht in de aard van psychoses en de tekenen die een psychose aankondigen. Niettemin kan leven met (iemand met) psychoses heel moeilijk zijn. Lotgenotencontact is vaak een welkome vorm van hulp.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je ziet soms ( voornamelijk bij ouderen) dat men een delier (is een acute verwardheid)krijgt ten gevolge van een (urineweg) infectie. Voor evt bijwerking van medicijnen moet je de bijsluiter lezen of de apotheker bellen.
Bij aanhoudende klachten of toename/verandering van de klachten altijd overleg met de Huisarts.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
http://www.familievan.nl/volwassenen/253/456/P503

Als je dit goed doorleest zie je dat een blaasontsteking en bepaalde medicatie psychoses veroorzaken. Ik heb net mijn opleiding afgerond voor de zorg en daar is mij inderdaad uitgelegd dat blaasontsteking een psychose kan veroorzaken! Dus het is waar en bekend!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Uitgelicht heb ik dit stukje over blaasontsteking. Dit zijn allerlei factoren bij elkaar en niet specifiek alleen blaasontsteking. Het gaat over verwarde bejaarden. Ook ouderen kunnen op latere leeftijd geconfronteerd worden met een psychose. Eenzaamheid, doof- en/of blindheid, lichamelijke veranderingen of medicijnen kunnen een rol spelen bij het ontstaan van een psychose. Een bekend voorbeeld is verwardheid na een operatie. Maar ook uitdroging, een blaasontsteking etc. kunnen leiden tot verwardheid, waardoor het contact met de realiteit verstoord raakt. Als een oudere voor het eerst psychotische klachten heeft, is lichamelijk onderzoek en eventueel bloedonderzoek belangrijk om na te gaan of er een lichamelijke oorzaak is voor de klachten.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
http://www.gezondheidsplein.nl/aandoeningen/190/borderline.html Hier staat in het bovenste stukje beschreven dat mensen verward zijn en zelfs psychoses kunnen hebben maar deze anders zijn. Blaasontsteking en medicatie kan de oorzaak zijn van een psychose. Ook bij mensen met bourdeline aangezien hun gevoelig zijn voor psychoses
Het meest gebruikte antibioticum bij urineweginfecties is nitrofurantoïne. Dat middel kan inderdaad een psychose in de hand werken volgens de beschrijving in het Farmacotherapeutisch Kompas. Het is geen veel voorkomende bijwerking maar bij iemand met een borderline persoonlijkheidsstoornis is het een versterkende factor.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Kimath
12 jaar geleden
Je leert elke dag wat, dit wist ik helemaal niet, +