Kunnen mensen koudbloedig zijn?

In mijn biologieboek staat het volgende: ''Vogels en zoogdieren hebben een min of meer constante temperatuur. Deze dieren worden vaak warmbloedig genoemd. Bij de meeste andere dieren is de lichaamstemperatuur min of meer gelijk aan de temperatuur van de omgeving. Deze dieren hebben wisselende lichaamstemperaturen en worden vaak koudbloedig genoemd.''

Natuurlijk weet ik dat mensen zoogdieren zijn en een gemiddelde lichaamstemperatuur van 37 graden celsius hebben, maar is het mogelijk dat mensen ook koudbloedig kunnen zijn?

Zo ja, wat is er dan 'mis' met je lichaam dat er geen constante temperatuur is?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
14.6K
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Ik ben zelf iemand die het altijd warm heeft. Zelfs als het buiten 4 graden Celsius is, loop ik in een T-shirt buiten, en heb ik het gewoon warm. Ik heb 1x 10 weken keelontsteking gehad, en in de tussentijd ging ik ook in m’n T-shirt naar buiten (hoezo eigenwijs

Antwoorden (2)

Wat er meteen al mis gaat is dat alle chemische reacties temperatuurafhankelijk zijn. En aangezien zenuwimpuls overdracht, aansturing van spieren, en allerlei gevoelsimpulsen chemische processen zijn, kun je nagaan dat echt alles spaak loopt.
En dat al bij een daling van enkele graden in temperatuur.
Beneden de 32 graden ben je ten dode opgeschreven.

Toegevoegd na 44 seconden:
Mensen kunnen dus niet koudbloedig zijn.
Reddie
9 jaar geleden
Hoewel het klopt dat mensen niet koudbloedig zijn, kan hun temperatuur wel flink wisselen en dan bedoel ik niet dat mensen koorts kunnen hebben. Koorts is een reactie van je lichaam om een infectie te bestrijden en hoewel dit misschien vreemd mag klinken, is koorts op zich een gezonde reactie. Pas wanneer de koorts zo hoog wordt dat jijzelf in plaats van de bacterie de pineut is (door warmtestuwing) krijg je een probleem. Koorts bestrijden is dus niet altijd verstandig (maar soms wel, volg altijd het advies van je arts!!). Ook honden, paarden en katten kunnen ' koorts' hebben, dit kan bij elk warmbloedig dier in principe gebeuren. Heb je koorts dan reageert je lichaam doeltreffend op de ziekte -- als je temperatuur hoger wordt, kunnen bijvoorbeeld sommige bacterien daar slecht tegen, wat gunstig is voor jou!

Vooral pasgeboren baby' s zijn nog niet in staat om hun lichaamstemperatuur goed te regelen en dat geldt nog veel meer voor te vroeg geboren baby' s. Vandaar de methode die veel baby' s het leven heeft gered, om ze tegen het lichaam van de moeder aan te binden (niet al te strak natuurlijk). Aan de andere kant worden ze dan flink ingepakt, voor de isolatie.
De oorzaak dat baby' s hun temperatuur niet goed kunnen regelen, is dat ze (a) gewend zijn om door de moeder, in haar buil, warm gehouden te worden; het ' zichzelf verwarmen' hebben ze nog niet geoefend. en (b) hebben ze vaak niet veel lichaamsvet, dus weinig isolatie waardoor ze sneller afkoelen.

Mensen kunnen, vooral na een periode van ziekte (dus als ze net genezen zijn, bij voorbeeld na een ontsteking of na een virusziekte), soms het verschijnsel vertonen dat ze ' sterk afkoelen (lichaamstemperatuur rond 35.5 graden). Een van de verklaringen is dat het lijf na een periode van hard werken (koorts) om de ziekte te bestrijden, nu wat gas terug neemt.

Hoewel reptielen worden beschouwd als koudbloedig, zijn er soorten slangen die gedurende het uitbroeden van hun eieren of (als ze levendbarend zijn) hun 'zwangerschap' tijdelijk een verhoogde temperatuur hebben. Die soorten zijn dus wel in staat om al is het maar tijdelijk, een constante temperatuur te hebben; die is altijd hoger dan die van de omgeving. Waarschijnlijk komt dit verschijnsel meer voor dan momenteel al bekend is. Overigens is dat niet raar, omdat de zoogdieren en vogels uit de reptielen zijn ontstaan en er dus een overgangsfase moet zijn geweest. daar dragen bepaalde diersoorten van nu nog steeds de sporen van.

Toegevoegd na 1 minuut:
buil moet zijn buik!