Wat is het verscil tussen een gewone verjaardag en een kroonjaar?

personen

Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
57.4K

Het beste antwoord

Zogenoemde kroonjaren als achttien, twintig, dertig, veertig, vijftig, zestig, vijfenzestig, zeventig, tachtig, negentig en natuurlijk honderd worden vaak uitgebreider gevierd of zijn aanleiding voor een feest(je).

Een aantal kroonjaren heeft een speciale naam gekregen; alle aan de bijbel ontleend:

50 jaar: Abraham of Sara
60 jaar: Isaak of Elisabeth
70 jaar: Jacob of Anna
80 jaar: Jozef of Debora
90 jaar: Antonius of Ruth
100 jaar: Methusalem of Judith
Wanneer iemand 50 jaar is geweest, wordt vaak gezegd dat hij Abraham heeft gezien. Dit berust op een verkeerde interpretatie van Johannes 8:57: Gij zijt nog geen vijftig en ge hebt Abraham gezien?. Voor een 50-jarige vrouw wordt meestal Sara genoemd. De jarige wordt vaak uitgebeeld met een pop en daarbij een treffende leuze over de jarige. Ook kan een Abraham of Sara als koek geschonken worden aan de jarige. Na deze leeftijd weet men waar Abraham de mosterd vandaan haalde.

Wanneer in Nederland iemand honderd jaar wordt, krijgt hij/zij ook vaak felicitaties vanuit de gemeente waar men woont. Het is tot nu toe min of meer de traditie dat de koningin een persoonlijke brief stuurt. Ook komt de burgemeester wel eens op bezoek om zijn felicitaties mede te delen.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

In mijn familie is het een kroonjaar als je 5,10, 15, 20, 25, 30, 35, 40 enzovoort wordt. Je krijgt dan een groter cadeau en je viert het wat uitgebreider.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
In Nederland worden de kroonjaren, zoals een 30ste, 40ste of 50ste verjaardag, extra speciaal gevierd!

Vooral de 50ste verjaardag is extra bijzonder. Er wordt dan gezegd dat de jarige Abraham, of Sarah heeft gezien. Vroeger kreeg met een koek in de vorm van een pop (een Abraham of een Sarah), maar tegenwoordig wordt er vaak een grote pop voor de deur gezet die een Abraham of Sarah moeten voorstellen.
De herkomst van deze gewoonte stamt uit de tijd van Jezus. In de bijbel vragen de Joden aan Jezus, (Joh. 8:57): Gij zijt nog geen 50 jaar en hebt gij Abraham gezien?

Tegenwoordig maakt men er een steeds meer werk van om de jarige te verrassen met zijn/haar vijfstigste verjaardag.