Is het verstandig om probiotisch handgel te gebruiken nadat je je handen hebt ontsmet met alcohol?

Sommige artsen waarschuwen om niet of althans niet te vaak ontsmettende handgels te gebruiken omdat ze de goede bacteriën op je huid ook doden.

Nu vraag ik mij af of het niet verstandig is om na het ontsmetten van je handen ook een probiotisch handgel of handcrème te gebruiken om de nadelige effecten van de ontsmetting verminderen/neutraliseren?

Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
1.7K
Ritsuka
4 jaar geleden
Gewoon goed handenwassen is voldoende
Thecis
4 jaar geleden
Je kan ook terugvettende handgel gebruiken. Uit het hoofd zit daar wat glycerol in. Gebruikt nagenoeg elke tandarts en huisarts.

Antwoorden (2)

Ik kan nergens de exacte werking vinden van de zogenaamde probiotische handgels en handcremes. Daarom weet ik niet wat de exacte werking is van deze producen, behalve wat de producenten zelf vertellen. En dat laatste is ook niet veel.
Probiotica zijn bacteriën, die een positieve invloed hebben op je darmwerking. Als ze in voedingsmiddelen, zoals de bekende drankjes zitten, bereiken ze levend je darmen en en ondersteunen vervolgens je darmflora.
Nu zijn de bacteriën in je darmen totaal andere bacteriën dan degene, die op je huid en je handen leven. Dat zou betekenen, dat je de goede bacteriën op je handen zou vervangen door andere bacteriën, die mogelijk een heel ander doel hebben.
Het is veel beter om het advies, dat alle dokters geven, op te volgen. En dat is: was geregeld je handen (minstens 20 seconden) met water en zeep. Britse onderzoeker hebben aangetoond, dat dit de meest effectieve manier is om vuil, virussen en bacteriën van je handen te wassen. Effectiever dan alle (alcoholhoudende) gels, die in de handel zijn.
4 jaar geleden
De ingrediënten van probiotische handgel zijn (tussen de haakjes de betekenis ervan):
Alcohol denat (gedenatureerde alcohol)., Aqua (water), Isopropyl alcohol (isopropanol), Bacilus ferment (door gisting verkregen bacillen; doorgaans melkzuurbacteriën), Triethanolamine (stof die de pH een beetje reguleert), Acrylates/C10-30 Alkyl acrylate crosspolymer, (acrylaten zijn toegevoegd i.v.m. de smeerbare consistentie) CI 42051, Parfum.
Zoals je kan zien, is zo'n handgel ook desinfecterend (dus dubbel-op met de eerdere alcohol). Omdat de bacillen die erin zitten geen gewone huidbacteriën zijn zoals Corynebacteriën, Propionibacteriën en Staphylococcen heeft het probiotische geen aanvullend effect.
Als je dus alcohol gebruikt kan je naderhand een vette crème gebruiken of anders de alcohol overslaan en alleen de handgel.