Als je verkoudheidsklachten hebt door besmetting met het Corona virus kun je idd positief testen.
2 jaar geleden
SnakeEye
2 jaar geleden
Hier werd eigenlijk bedoeld gewoon verkouden worden zonder de corona, want dat kan ook nog steeds....
TurfGraver
2 jaar geleden
Dan ben je niet positief voor Corona.
tinus1969
2 jaar geleden
Ala je verkouden bent zonder Corona, zal de test idd negatief zijn. Dat is het hele idee van zo’n test - die meet of er Corona virus is.
HeerVoldemort
2 jaar geleden
Ik ben de afgelopen 2 jaar af en aan ziek geweest en verkouden. Nog nooit een positieve coronatest gehad, niet van de GGD en ook geen thuistest. En uit bloedonderzoek is gebleken dat ik, in ieder geval in november 2021 geen corona antistoffen in mijn bloed had, dus ik heb ook echt geen corona gehad. (Bloedonderzoek werd gedaan i.v.m. een Covid onderzoek van het UMC waar ik vorig jaar aan mee heb gedaan.)
Thecis
2 jaar geleden
@Tinus1969
Theoretisch heb je helemaal gelijk. In de praktijk wil de test nog wel eens een vals positief resultaat geven, ook de PCR test (wel zeldzaam, dat wel).
tinus1969
2 jaar geleden
@Thecis, "In de praktijk wil de test nog wel eens een vals positief resultaat geven, ook de PCR test (wel zeldzaam, dat wel)."
Wat is de praktische kans op vals-positief? Verwaarloosbaar, op basis van bv Australische data.
Als je positief test heb je corona, en ben je niet alleen verkouden. "Verkoudheid" kán een symptoom van corona zijn, dus als je het niet vertrouwt even (laten) testen, dan weet je of je corona-positief of -negatief bent.
2 jaar geleden
Thecis
2 jaar geleden
Testen laten ook relatief vaak een vals positief resultaat zien. Corona achtig virussen willen hier ook nog wel eens positief testen (terwijl hetgeen wij corona noemen eigenlijk een saus variant is).
Thecis
2 jaar geleden
Saus = sars.
Ja, een vals positieve testuitslag (-je hebt geen corona, maar de test geeft aan van wel-) is altijd mogelijk, dus ook als je verkouden bent. Daarom is het verstandig een controle-test te (laten) doen, met name bij een thuistest.