Hoe wordt een vaccin gemaakt?

In het laboratorium wordt momenteel druk gewerkt een vaccin tegen Corona. Normaliter duurt zoiets jaren voordat het op de markt mag komen. Welke stappen worden er genomen voordat een vaccin daadwerkelijk gebruikt wordt tegen de bestrijding van een ziekte?

3 jaar geleden
1.3K
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
Volgens mij heb je een punt, ik vind het ook allemaal nogal snel gaan...
Wat mij vooral ontsrust is dat er geen bijsluiters geleverd worden bij vaccins, het is net alsof we niet mogen weten wat erin zit.
Nog verontrustender.... vaccinontwikkelaars/producenten zijn onschendbaar. https://www.youtube.com/watch?v=YbdCWbpslrg
https://www.youtube.com/watch?v=_9c7ijoLHCQ
tinus1969
3 jaar geleden
@amadeus, bijsluiters kun je gewoon online opzoeken. Het is op zichzelf normaal dat je bij injecties of infusies door een arts geen bijsluiter meekrijgt (dus niet alleen bij vaccins).
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
Klopt, heb het gevonden, bedankt. https://rijksvaccinatieprogramma.nl/bijwerkingen/bijsluiters

Antwoorden (1)

‘Vaccins worden op verschillende manieren gemaakt. Eerst moet het ziekteverwekkende organisme geïsoleerd worden uit patiënten. Dit kan een bacterie (Kinkhoest, Tetanus) of een virus (Polio, Griep, Mazelen) zijn. Voor een ziekte als bijvoorbeeld Polio zijn drie klassen poliovirus geïsoleerd in het verleden. Deze klassen virus worden bewaard en telkens opnieuw gebruikt. Voor het griepvaccin moet elk jaar weer opnieuw gekeken worden welk type griepvirus belangrijk gaat worden.
Nadat het geïsoleerd is wordt het organisme vermeerderd (gekweekt). Voor bacteriën betekent dit dat ze gekweekt worden in grote stalen vaten (bioreactoren) van 100 tot 10000 liter. In zo’n bioreactor worden de omstandigheden zo gemaakt waarbij de bacterie optimaal groeit. Hierbij moet je denken aan de samenstelling van het kweekmedium (een vloeistof met allerlei voedingsstoffen voor de bacterie), de temperatuur en de zuurgraad. Als er voldoende bacteriën zijn gekweekt worden ze afgedood (geïnactiveerd) en verwerkt tot een vaccin dat bij mensen kan worden ingespoten.
Voor virussen werkt het iets anders. Virussen kunnen zich niet zelfstandig vermeerderen maar vermenigvuldigen zich in de cellen van dier of mens. Daarom worden er eerst cellen uit een dier geïsoleerd. Deze cellen worden dan vermeerderd in de eerder genoemde bioreactoren. Als de cellen zich hebben vermeerderd wordt het virus aan de bioreactor met cellen toegevoegd en gaat het virus zich vermenigvuldigen ten koste van de cellen. Uiteindelijk houd je in de reactor dan alleen maar virusdeeltjes over. Deze worden weer geïnactiveerd en klaar gemaakt om te worden ingespoten als vaccin.
De bacteriën en virussen moeten geïnactiveerd worden omdat je anders echt ziek zou worden. Van geïnactiveerde virussen en bacteriën word je niet ziek maar bouw je wel weerstand op. De ziekteverwekkers worden trouwens niet altijd volledig geïnactiveerd maar in een aantal gevallen alleen maar verzwakt. ‘
3 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
@fremar
Je hebt het verhaal netjes gekopieerd uit de link, maar het klopt niet helemaal. Het virusverhaal is juist, maar het bacterie-verhaal niet.
Als een bacterie (of gist of schimmel) de ziekteverwekker is wordt het bestreden met antibiotica. Veel antibiotica worden gemaakt met behulp van bacteriën, gisten en schimmels. Naast dierlijke cellen kan je ook bacteriën gebruiken om virussen te kweken, omdat virussen het DNA van andere micro-organismen nodig hebben voor hun vermenigvuldiging.
Microbiële fermentaties van gist, antibiotica, bacterie-culturen en enzymen worden uitgevoerd in o.a. Genencor International Belgium (Brugge) en Gist-brocades en sinds 1998 DSM (Gistfabriek Delft).