Kunnen mieren kwaad doen?

Ik heb een paar minuten geleden ontdekt dat ik een mierennest in m'n kamer heb, en waarschijnlijk is dat al een paar dagen. Kunnen die mieren op je kruipen en in je haar zitten. Want daar ben ik bang voor.

Ik laat die mierennest weghalen.

Toegevoegd na 8 minuten:
Maar kun je mieren weghalen door te douchen?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
3.3K

Het beste antwoord

Ja, mieren kunnen kwaad doen.
In Nederland zijn maar liefst 61 verschillende soorten mieren bekend.

De rode bosmieren, die overigens zwart en rood zijn, maken in bossen mooie heuvels van dennennaalden. Ze kunnen bijten en mierenzuur spuiten vanuit hun achterlijf. Toch zullen de meeste mensen daar geen last van hebben: je gaat niet per ongeluk op zo’n opvallend bosmierennest zitten.

Ook zwarte wegmieren kunnen bijten. Die mieren ken je misschien wel van onder de tegels. Als je daar een nest van openlegt en ze lopen over je armen, proberen ze te bijten. Ze zijn alleen zo klein dat je hooguit wat kleine prikjes op je huid voelt. Maar ze zijn met veel, dus het wordt al gauw irritant natuurlijk.

In Nederland leven ook steekmieren. Die hebben een angel en zijn vaak roodachtig van kleur. Hun nestjes in grasvelden vallen nauwelijks op. Zo kan het gebeuren dat iemand er per ongeluk op gaat zitten en gestoken wordt. Dat geldt ook voor de vrij algemene zwarte zaadmier, al is die soort een stuk kleiner dan de steekmieren.

Door te douchen kan je de eventuele mieren op je lichaam weghalen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Ja ze kunnen op je kruipen en in je haar zitten, maar nee, ze kunnen geen kwaad doen (ik ga er vanuit dat het geen Afrikaanse bosmieren zijn, maar gewoon van die kleine Nederlandse miertjes).
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ik ben maandag op een mierennest gaan liggen, en ben flink gebeten.
m'n arm zit vol rode vlekken, die nog steeds gemeen jeuken.
dus ja, mieren kunnen kwaad doen, maar zolang je niet bovenop het nest gaat zitten, zal het wel meevallen.
ze zullen je niet opzoeken.

je zou voor de zekerheid nog een lijntje azijn om het nest kunnen trekken.
Rieneke1
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Waren dat gewone zwarte mieren?
Rieneke1
12 jaar geleden
ik zag heel veel zwarte mieren krioelen, maar ook een paar rode.
geen idee door welke ik gebeten ben, maar ik heb nog steeds veel last.
Ter aanvulling op hierboven... Als ze niet uitvliegen, kunnen ze je geen kwaad doen. Als ze gaan uitvliegen, dan ziet in in no-time je kamer zwart van die vliegende dikke beestjes... En dat is niet fijn! ZE gaan dan op alles zitten en het is heel vies vooral.

Laat ze snel weghalen!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Mieren doen geen kwaad. Ze zoeken naar voedsel. Vaak zoetigheid zoals jam. Het lijkt mij sterk, dat je een heus mierennest op je kamer hebt.
Misschien is dit een goede gelegenheid om eens grondig op te ruimen en alles lekker schoon te maken.

De mieren komen naar binnen toe door een heel klein gaatje. Je kan de mieren volgen, en elk gaatje dat je vindt dichtkitten. Op een gegeven moment blijven ze dan weg.