Wat is beter; een maandverband of een tampon?

Ik vraag me af wat nu eigenlijk beter is, een maandverband of een tampon? Want het heeft allebei voor en nadelen. Maar is er nu eentje beter?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
7.4K

Antwoorden (10)

Geen van beiden is beter. Het ligt eraan wat je zelf fijner vindt. Als je gaat zwemmen is het wel handig om een tampon te gebruiken, anders is het water rood ;)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat klopt dan weer niet, in het water stop je met bloeden!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Echt? O dat is nieuw voor me! Ik zou het toch niet erg fijn vinden, moet ik zeggen, zwemmen en dan het risico lopen dat je toch in het water begint te bloeden. Ik zou me niet erg op mn gemak voelen ;)
Amadea
12 jaar geleden
En in een eerdere vraag daarover op GV kan je ook al lezen dat het stoppen een fabel is! Zie http://www.goeievraag.nl/vraag/stopt-bloeden-ongesteld-gaat-zwemmen.145192
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
toch klopt dat antwoord niet, als je doucht dan stopt het bloeden niet, maar wel als je in bad gaat. Als je in bad ligt verlies je absoluut geen bloed .
Daarentegen wel als je eruit gaat, en dat moet je in een zwembad dus daar heb je een tampon nodig, maar niet in je badkamer.
Ik denk dat een tampon sowieso hygienischer is dan maandverband. Ook is het, nouja vind ik dan, handiger en je kunt er een paar in je broekzak doen, wat ook erg handig is.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Misschien passen er meer tampons in mijn broekzak, ik heb liever toch een maandverband in mijn broekzak want niet iedereen hoeft te weten wanneer ik ongesteld ben.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
? Lijkt me toch dat een maandverband iets opzichtiger is dan een paar tampons in de broekzak? Of mis ik iets wat alleen vrouwen weten? ;-)
Amadea
12 jaar geleden
Een klein plat pakje is in je broekzak vrijwel onzichtbaar; een dik rond rolletje valt daarentegen op omdat het aftekent...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Anders in je tas ofzo, er zijn ook speciale doosjes voor tampons en maandverband, zodat het niet openscheurt of je het makkelijk kwijtraakt in je tas.
Tampons zijn klein, maandverband meestal dun. Het kan beide erg onopvallend zijn.
Maarja, het is voor ieder verschillend bij waar de voorkeur ligt denk ik.
Maandverband. Met een tampon stop je toch iets in je lichaam wat er niet inhoort...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Misschien is het het beste omdat zel te proberen. Dus allebei eens een periode proberen en zelf beoordelen wat je het fijnst vind.

Toegevoegd na 1 minuut:
Zel = zelf
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dit is te vinden op site uit de bron:
Qua hygiëne is er geen verschil tussen maandverband en tampons. Je kunt zelf kiezen. Beide bestaan in verschillende maten. Verbanden of tampons worden ook per stuk verpakt, zodat je ze gemakkelijk kunt meenemen. Sommige vrouwen gebruiken altijd maandverband, andere altijd tampons. Nog andere vrouwen gebruiken bij het begin van de menstruatie maandverband en daarna tampons, of net omgekeerd. Ook jonge meisjes kunnen tampons gebruiken.

Mijn eigen ervaring is echter dat ik het niet prettig vond om tampons te gebruiken (was toen ook 11 jaar...). Ik nam er niet genoeg tijd voor, dan kunnen ze heel verkeerd zitten. Nu, een paar jaar later, vind ik tampons veel prettiger! Met maandverband had ik toch het gevoel eerder door te lekken, nu voel ik meer zekerheid.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het heeft allebei voor-en nadelen. De keuze is vaak heel persoonlijk.
Maandverband is omslachtiger om te vervangen en mee te nemen.
Een tampon is sowieso handiger, onzichtbaar en het enige waarmee je kan zwemmen.

Maar!
Het kan dat je een tampon vergeet te verwijderen, dat zal je met maandverband nooit gebeuren :)
Je krijgt een tampon met een afgebroken touwtje er echt niet meer uit.
Je kan tamponziekte krijgen, heel zeldzaam, maar het kan.
De meeste patiënten zijn jonge vrouwen (15-25 jaar) die ongesteld zijn en een tampon hebben gebruikt.
Bij tamponziekte is er een bacterie in het bloed terechtgekomen. Deze bacterie leeft bij veel mensen op de huid en veroorzaakt geen klachten. Tijdens het inbrengen van een tampon kan de bacterie in de vagina en vandaar uit in het bloed terechtkomen.
Daarom is het belangrijk om voor het inbrengen je handen te wassen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het zal toch gebeuren dat hij niet meer verwijderd kan worden, want er staat vermeld bij mijn bron dat je dan naar de huisarts moet.
Járen geleden bleek er een ziekte te ontstaan die bekend werd onder de naam: tamponziekte of toxischeshocksyndroom (zie link).

Beide zijn niet ongezonder of slechter dan de ander, mits je er verstandig mee omgaat.
Nooit langer dan 8 uur een tampon inhouden (wat ikzelf al al heel erg lang vind) en naar mate de vloeiing minder wordt, kleinere tampons gebruiken.
Ook maandverband is niet ideaal maar makkelijker te controleren en wordt dus sneller vervangen.

Het mooiste is misschien het combineren van allebei ?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Mijn bron is van 2010, dus zoveel jaren is het niet geleden dat er nog sprake was van tamponziekte.
Trouwens bij jouw eigen bron staat ook nog vermeld:
Het risico op TSS is echter niet helemaal uitgebannen! Men dient daarom de tampon regelmatig te vervangen (minstens 3 keer per dag).
maandverband. Alles moet op een natuurlijke gang zijn gang kunnen gaan, zonder stop ertussen. Alle bacteriën en vieze spul je lijf uit!

maar... eigenlijk is regelmatig douchen, verschonen met een vochtige doek en lactacyd gebruiken nog beter, lijkt mij.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De tampon heeft dezelfde werking alleen gebeurt het in je lichaam. Als je een tampon volgens de regels gebruikt is het veel hygiënischer dan maandverband.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ik ben het eens, natuurlijk en zonder stop eruit, maar waarom dan ( de vagina ) douchen met lactacyd en niet "natuurlijk", met alleen water. Dat is prima.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Wat er uit je lijf komt tijdens de menstruatie heeft niets met bacteriën en 'vies spul' te maken, en daarnaast: als je het al vies vindt, dan is een tampon misschien juist wel handiger, geen klef gedoe aan de de buitenkant van je lijf.
En Lactacyd is niet goed voor je, ondanks de reclamepraatjes. Gewoon water is het beste,
als je gaat zwemmen zou ik tampon gebruiken maar voor de rest moet je het zelf weten, wat je lekker vindt zitten moet je gewoon gebruiken
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
combinatie van beiden is handig. Soms kan je uren niet naar het toilet dan wil je toch zeker zijn dat je niet doorlekt. Persoonlijk vind ik tampons beter, het voelt gewoon hygienischer. maandverband voelt zo benauwd, met name in de zomer, dan i dat echt een jakkie gevoel. maar als je al deze uiteenlopende antwoorden bekijkt verschilt het voor iedereen, er is geen 'beter' alleen maar 'prettiger'.