Hoe lang kan je Ibuprofen blijven gebruiken?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
29.8K

Het beste antwoord

Ik weet niet hoelang het veilig is om te gebruiken, maar ik kan je wel over mijn eigen gebruik er van vertellen.
Ik heb namelijk al sinds september erge hoofdpijn en niks hielp hiertegen. Toen kreeg ik Ibuprofen voor geschreven en dat hielp wel. Ik gebruikte het toen het nog heel erg was 1 keer per dag. De dokter zei dat het belangrijk was dat ik voordat ik het innam wel wat at, maar dat maagbeschermers niet nodig waren. Het is nu inmiddels juli en ik gebruik het nu afentoe. Ik ben niet echt zon slikker en slik het liever niet dan wel, maar het helpt wel.
Ik gebruik het dus al zon 11 maanden, maar ik gebruik het nu nog maar eens in de 2 weken, als het weer heel erg is.
Het gevaar van te lang gebruiken van ibuprofen is dat, in mijn geval, het hoofdpijn kan veroorzaken. En dat was nou juist waar ik vanaf wilde. Ik werd er ook wel eens misselijk van. Er zijn vast ook nog wel meer bijwerkingen, maar dit was waar ik mee te maken heb gehad. Je moet dus uitkijken dat je niet in een cirkeltje terecht komt. Dit is dus bij mij niet gebeurt, maar het had wel gekund. Ik zou aanraden het niet te veel te gebruiken, behalve als de pijn echt te erg is.

Overigens zijn er natuurlijk meerdere doseringen. Eerst gebruikte ik vaak 600 mg. Nu meer 400 mg.

Dus om even terug te komen op jou vraag. Je kan het zolang gebruiken als je wilt. Zolang je niet te veel slikt en alleen als het echt nodig is. Slik anders gewoon een paracetamol.

Hoop dat je wat aan mijn antwoord hebt
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Dat ligt aan de kwaal.
Het is niet verstandig om lang ibuprofen te gebruiken. Ibuprofen hoort tot de zogenoemde NSAID's en dat betekent dat het naast koortsverlagend en pijnstillend (paracetamol) ook ontstekingsremmend is.
Ibuprofen kan verschillende bijwerkingen hebben, lees daarom altijd de bijsluiter. Bij maagklachten is het mogelijk om een maagbeschermer te gebruiken. Maar ga niet zelf klooien met medicijnen. Beter kun je naar de huisarts en die zal je precies vertellen wat er voor jouw kwaal het beste is.
Bij langdurig gebruik van ibuprofen kan het de kwaal maskeren.
Hieronder een stukje van een site waarin een indicatie staat per kwaal.

Hoe lang?
Chronische gewrichtsontstekingen.
Bij reuma en artrose duurt het zeker enkele dagen tot een week voor de ontsteking vermindert.
Waarschijnlijk moet u dit middel blijven gebruiken zolang de oorzaak van de ontsteking aanwezig is.

Kortdurende gewrichtsontstekingen.
Bij jichtaanvallen, slijmbeursontsteking en peesontstekingen zult u dit middel enkele dagen gebruiken tot de ontsteking is genezen.
Dit merkt u aan een afname van de roodheid en zwelling.

Migraine.
Gebruik dit middel alleen tijdens een migraineaanval.
Deze duurt in het algemeen tussen de vier en zestien uur.
Raadpleeg uw arts als u voortdurend last van hoofdpijn heeft, of als de migraineaanvallen vaker dan twee keer per maand optreden.
U kunt dan misschien beter een middel gebruiken dat migraineaanvallen voorkomt.

Hoofdpijn of migraine na of tijdens de menstruatie of de stopweek van de anticonceptiepil.
Neem de eerste dosis zodra de menstruatie begint om hoofdpijn te voorkomen.
Krijgt u al voor de menstruatie last van hoofdpijn, neem de eerste dosis dan zodra de hoofdpijn begint.
Meestal is het voldoende om het drie dagen te gebruiken om de hoofdpijn te voorkomen.

Bij pijn door trekken van tanden of kiezen of door andere tandheelkundige ingrepen: neem de eerste dosis voor de ingreep.
Ga niet langer door dan tot 24 uur erna.

Overige pijnen, zoals menstruatiepijn, en operatiepijn.
Stop met het gebruik als de pijn verdwenen is of weer voldoende te verdragen is.

Overvloedig bloedverlies tijdens de menstruatie: gebruik dit middel gedurende de eerste drie dagen van de menstruatie.

Koorts.
Gebruik dit middel alleen om hoge koorts (meer dan 39,5ºC) te onderdrukken.
Houdt de hoge koorts langer dan vijf dagen aan, neem dan contact op met uw arts.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
waarom die min?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Heel goed antwoord +