hoe kan ik mijn kind leren inzien dat ze moet leren voor een toets en dat het niet vanzelf gaat.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1.6K

Antwoorden (7)

Wachten op het eerste slechte punt.. Dan even boos worden (best lastig) maar dan begrijpt ze het wel;-)

Succes
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Vanuit de regeltechniek gezien is dit niet het meest handig om te doen. Bijsturen op alleen feedback werkt nl alleen als er al een foute situatie is en is daardoor traag en negatief gericht. Veel beter is het om meteen vooruit te sturen (feedforward) dus in de goede richting, dat gaat veel eenvoudiger en sneller want je hoeft niet te wachten op een fout. Dan gebruik je vervolgens de feedback alleen voor onbekende verstoringen :)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja klopt heb je wel gelijk in sorry
Inderdaad, je leert van je fouten. Dus je kind moet die eerst kunnen maken, anders zal ze het ook niet leren.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je moet haar uitleggen waarom ze leert en waarom ze naar school gaat. Vertel haar dat het om haar toekomst gaat en niet de jouwe.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Door te belonen als ze leert en te straffen als ze dat niet doet, het laten inzien is echt een te grote moeite hoor, het beseffen begint pas na school als ze er vanaf zijn :p
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Op dezelfde manier zoals uw ouders het u bijgebracht hebebn.(Ik kan me niet voorstellen dat er ooit iemand uit zichzelf gemotiveerd is geweest om te gaan leren.
Nou ja er zullen wat uitzonderingen zijn natuurlijk
anneliez
12 jaar geleden
Ik hou me altijd het volgende zinnetje voor: "Zie het niet als een straf, maar als een investering in de toekomst". Probeer haar dit ook duidelijk te maken. En verder... haar eigen leermanier moet ze zelf zien te ontdekken, gun haar in ieder geval rust en ruimte om te leren en laat merken dat u er voor haar bent als ze iets niet snapt. Verplichten dat ze moet leren gaat in ieder geval niet werken, dan gaat ze allerlei manieren zoeken om er onder uit te komen.

Ik weet niet hoe oud ze is en in welke klas ze zit, maar ik kan uit eigen ervaring spreken dat er vanzelf een moment komt waarop je meer voor school moet doen. Dat begon bij mij in de 4e klas pas, ik zit nu in de 5e. Dit hoeft natuurlijk niet voor iedereen zo te zijn, maar het geeft een illustratie van hoe het ook kan.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Praktijkervaring
De eerste paar jaar op de middelbare school waren voor mij niet bepaald leuk (ik ben nu 21). Mijn interesse in school verloor ik volledig (en deze is sowieso niet al te hoog geweest). Dit betekende dat ik de eerste paar jaar HEEL ERG weinig hoefde te doen, om toch ruim voldoende te staan (met uitzondering van wiskunde). Dus het leren ging als het ware ook vanzelf. Er waren momenten dat ik wat meer mijn best deed, maar deze waren zeldzaam. Het laatste jaar was ik wat gemotiveerder en voor een vak van mijn eindexamen heb ik echt geblokt (en dat had ik nog nooit gedaan), daar haalde ik ook meteen een 9,3 voor. Zo heb ik met gemak mijn HAVO gehaald.

En nu komt de maar; doordat ik bijna niet heb geleerd op mijn middelbare school en bovendien erg vaak afwezig was (in totaal 35 tot 50 % van mijn middelbare schooltijd), heb ik niet leren leren. Dat ik de hersenen had was duidelijk. Maar met alleen hersenen en goede cijfers kom je er niet in de toekomst.

Mijn moeder heeft er alles aan gedaan om me toch naar school te krijgen en een beetje te leren. Dit heeft haar heel veel moeite gekost (want ik had wel wat anders aan mijn hoofd), maar zo heeft ze wel kunnen voorkomen dat ik zou zakken qua niveau.

Mijn advies
Het is helaas zo dat pubers (over het algemeen) niet zo goed lange termijn kunnen denken. Dus preken over de toekomst zullen waarschijnlijk slechts voor een paar rollende ogen zorgen en zal verder niets uithalen.

Wel kan je eisen aan je kind stellen. Spreek vaste tijden af dat je kind aan haar huiswerk/aan de studie moet. Heel belangrijk is, dat er geen computer en/of een mobiele telefoon aanwezig is, want dit leidt af.

Als jouw kind heel makkelijk leert, dan kan de tijd dat ze dagelijks aan haar school moet zitten omlaag.

Mocht je dochter slechte cijfers halen en het bovendien duidelijk is dat ze niet leert, dan zou je haar naar huiswerk-klas kunnen sturen. Ik ken veel nichtjes en neefjes (die allemaal stuk voor stuk erg intelligent zijn), die daar veel profijt van hebben gehad.

School & huiswerk hoeft niet bij de favoriete bezigheden van jouw dochter te horen, maar moeten wel bij het dagelijks ritme horen.