Waarom heeft een mens zoveel angsten die totaal niet realistisch zijn?

Ik ben als de dood voor grote spinnen terwijl het maar een klein diertje is.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nou, klein? http://www.tarantulas.ru/oboi/Citharischius_crawshayi_3.jpg

Het beste antwoord

Fobieën ontwikkel je in je jeugd of even later. Daarnaast is het mogelijk ontstaan door een traumatische ervaring. Het is niet duidelijk waar ze vandaan komen maar de reacties op zelfs afbeeldingen van het gevreesde zijn zo snel dat er vermoed wordt dat het evolutionair bepaald is.
Het is een moeilijk veld waarin vooral veel wordt geschreven over hoe het voorkomt en behandeld kan worden en weinig over waar het vandaan komt behalve de al eerder genoemde traumatische ervaringen.
De hersenen zijn een moeilijk orgaan.
Het trimbos instituut schrijft het als volgt:

Oorzaken

Over oorzaken van de specifieke fobie valt nog weinig te zeggen. Wel zijn extra risico's bekend. Dat wil zeggen: er is meer risico in onderstaande gevallen. De extra risico's hebben te maken met geslacht en leeftijd, met individuele kwetsbaarheid, met de omgeving, en met levensgebeurtenissen.

Geslacht en leeftijd

Vrouwen hebben 2 keer zo veel kans op een specifieke fobie.
De specifieke fobie komt onder volwassenen in alle leeftijden even vaak voor.
Individuele kwetsbaarheid

Het lijkt erop dat erfelijkheid een rol speelt bij angststoornissen in zijn algemeenheid, maar nauwelijks een rol bij het ontstaan van de specifieke fobie.
Omgeving

De volgende mensen hebben het vaker.

Mensen met een lagere opleiding
Mensen met een laag inkomen
Mensen zonder betaald werk
Mensen die in hun eentje ouder van kinderen zijn
Mensen die wonen in de stad, of alleen wonen, hebben het niet vaker.

Levensgebeurtenissen

Bepaalde beangstigende gebeurtenissen in de kinderjaren en jongvolwassenheid maken de kans groter op een specifieke fobie. Dan gaat het om bijvoorbeeld opgesloten zitten in een donkere kast, gebeten worden door een slang, of bijna uit het raam vallen.
Is iemand opgevoed onder ongunstige omstandigheden, dan krijgt die vaker een specifieke fobie. Had zo iemand bijvoorbeeld een ouder met een psychische stoornis of was hij als kind slachtoffer van verwaarlozing of mishandeling, dan is de kans ongeveer 2 keer zo groot een specifieke fobie te krijgen (11% tegenover 6%).
Maakt iemand een stressvolle gebeurtenis mee, dan krijgt hij vaker een specifieke fobie.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als je iets kunt verklaren is het niet meer vreemd of beangstigend maar kun je beredeneren hoe iets zal gaan.
Let wel er staat de volgende mensen hebben het vaker. Dat wil niet zeggen dat hoger opgeleiden geen angsten hebben.

Andere antwoorden (4)

dieren die kriebelen, onverwachts bewegen, er "eng" uitzien roepen angst op
Angst is aangeleerd gedrag.
Als je als klein kind iemand anders (een belangrijk persoon in je leven) bang ziet zijn voor spinnen dan denk je de volgende keer dat je een spin ziet oh ja eng!! en die angst verergert zich.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Angst voor spinnen is niet alleen aangeleerd, het zit mensen ook ingebakken. Hier is een spin maar een klein onschuldig beestje, maar in andere delen van de wereld heeft het een evolutionair voordeel om bang te zijn van spinnen.
Dat komt door allerlei enge films waar de spin als gevaarlijk wordt afgebeeld, en door de verstedelijking t.o.v. vroeger.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
omdat ze er behoorlijk onsmakelijk uitzien, je wil hem waarschijnlijk snel opruimen omdat je hem niet in bed wil tegenkomen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
vreemd ?? ik ben eigelijk nergens bang voor ! maar leef wel al 12 jaar met paniekaanvallen !