Wat gebeurd er met de bijnieren bij een nier transplantatie?

Stel dat iemand een niertransplantaat krijgt; dan laten de chirurgen zijn eigen nieren+bijnieren gewoon zitten. Maar krijg de patient bij zijn transplantatie-nier ook de bijbehorende bijnieren erbij? Of laten ze die in de donor zitten? En wat als het om een overleden donor gaat?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
5.5K

Het beste antwoord

Een bijnier is eigenlijk een verwarrende naam, want de bijnier is geen onderdeel van de nier. De bijnier ligt op de nier, gescheiden met wat vetweefsel. En hebben nauwelijks iets te maken met de werking van de nier. De bijnier bevat een kern en een bijniermerg die zorgen voor oa de hormoonhuishouding (w.o. dopamine en adrenaline).

Dus het is niet noodzakelijk om bij een niertransplantatie ook nog een ander orgaan, de bijnier, te transplanteren. Tenzij deze ook kaduuk is natuurlijk ;-)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

De bijnier heeft eigenlijk niets met de nier van doen, maar is min of meer toevallig daar tijdens de menselijke evolutie terecht gekomen.
De bijnier heeft ook niets met urine te maken, maar maakt hormonen. Het is dus een klier, onder andere verantwoordelijk voor de productie van adrenaline, een hormoon dat het lichaam in staat stelt grote krachten te ontwikkelen, bijvoorbeeld bij hardlopen.

Toegevoegd na 24 minuten:
Ik heb nog verder gezocht bij niertransplantaties. Maar nergens schrijft men dat de bijnieren mee getransplanteerd worden. Ze worden soms wel mee verwijderd in geval van nierkanker.