Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Is positief dan niet negatief ?

Hoe vaak lezen of horen wij niet,dat er een topsporter na een (bloed)test "positief" werd bevonden. Toen ik nog een jochie was begreep ik dit nooit zo goed als er dan op Tv werd gezegd dat het "negatief" zou uitpakken omdat de sporter positief werd bevonden. Waar komt dat lastige en voor veel mensen nog altijd verwarrende woord/begrip vandaan ,om het op die manier uit te drukken ? Aanstaande Zaterdag begint de Tour de France weer en het zal wel weer eens in het "tournieuws" aan ons getoond worden. Dit is trouwens alleen nog maar het gebruik in de (top)sport,maar als ik in de krant lees,dat er 4 mensen positief werden getest op bijvoorbeeld het vrij recente EHEC-bacterie...voel ik me weer héél even dat kleine jochie ....want hoe zat dat ook al weer ?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
923

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Het beste antwoord

Goeie vraag, die met name gezondheidszorgers zichzelf moeten stellen als ze uitslagen van onderzoeken met hun patiënten bespreken. Positief en negatief hebben wel dezelfde oorsprong maar meerdere betekenissen. Het kan aan- dan wel afwezig betekenen maar ook gewenst of ongewenst of optimistisch en pessimistisch. In de wis- en natuurkunde betekenen positief en negatief weer iets anders.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Je zegt het zelf eigenlijk al. Er wordt bijvoorbeeld een test uitgevoerd op de aanwezigheid van de EHEC bacterie. Wordt hij gevonden dan is het antwoord dus Ja, wat dus gelijk staat aan positief.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Precies.
Dit is het antwoord.
Niets aan toe te voegen: +
Positief testen op iets betekent dat er is aangetoond dat het er is.

Negatief testen betekent dat het er niet is.

Dat heeft inderdaad niets te maken met de positieve of negatieve emotie die erbij hoort.
(Lees meer...)
12 jaar geleden
Eigenlijk is het heel simpel.
Positief is ja, dus zit er doping in de urine
Negatief is nee dus er zit geen doping in de urine.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding