Waarom maak ik een ander geluid bij niezen dan mijn man?

Hij maakte me erop attent dat als ik nies ik het geluid maak alsof ik zeg: haddntsjoe. Ik vind dat als hij niest het klinkt als : ishi.
Is dit aangeleerd of is het gewoon verschillend per mens?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1.3K
Kimath
12 jaar geleden
Een meisje bij mij op het werk klinkt net als een fietspomp bij het niezen :p

Het beste antwoord

Dat is aangeleerd. Het tsj, of sh is gewoon de nies, dat is een geluid dat je niet kunt tegenhouden. Maar de klinkers er omheen zijn aangeleerd en kunnen ook per taal verschillen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
dankje!

Andere antwoorden (3)

Zware nies, lichte nies, verstopte neus? Ieder mens is anders en dat is mogelijk bij niezen ook zo.
Of man/vrouw nies-verschil?

Wat grappig dat jullie verschil opmerken. Moet hier ook eens opletten.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Mannen hebben een grotere longinhoud, en sterkere borst- en ribspieren. Daardoor kunnen ze een grotere hoeveelheid lucht in kortere tijd naar buiten persen.

Er zijn overigens vrouwen die wel heel hard kunnen niezen. Meestal is het niet zozeer het geluidsvolume, maar de frequentie - die vrouwen maken bij het niezen een heel schel geluid, bijna een gil. Dat gaat door merg en been.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het zal ook wel iets te maken hebben met de grootte van je voorhoofdsholte.