wat is lactosemonohydraat?

ik ben alergisch voor melk, maar mag ook geen chemische zooi, dus heb ik de natuurlijke pil. Daar zit de hulp stof lactosemonohydraat in. Maar ik mag niks waar ook maar één deeltje melk in zit. Ik ga de pil slikken omdat ik anders 50% van de vakantie ongesteld ben. Wat is lactosemonohydraat, en komt het in grote hoeveelheid voor in een medicijn?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
36.1K

Antwoorden (3)

In een bijsluiter van een andere pil kom ik dit tegen:

"De aangegeven dosering dient niet overschreden te worden.
Indien de klachten aanhouden, veranderen of terugkeren, dient een arts geraadpleegd te
worden.

Roter Noscapect bevat glucose, lactosemonohydraat en sucrose. Patiënten met zeldzame
erfelijke aandoeningen als fructose-intolerantie, galactose-intolerantie, Lapp
lactasedeficiëntie, glucose-galactose malabsorptie of sucrase-isomaltase insufficiëntie
dienen dit geneesmiddel niet te gebruiken. ""

Om echt zekerheid te krijgen, lijkt het mij wijs contact op te nemen met je apotheker. Zij zullen je eventueel een vervangend medicijn kunnen voorschrijven
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
Mijn dochter is ook allergisch voor alle dierlijke melksoorten. Op het melkeiwit. We hebben een provocatie test laten uitvoeren in het ziekenhuis en ze heeft al bij de eerste druppel verhitte koemelk gereageerd. Durf haar dat niet meer te geven.
Lactosemonohydraat wordt normaal lactose genoemd en is de suiker uit melk.
Je zegt dat je allergisch bent voor melk. Is dat dan allergisch voor melkeiwit of ben je intolerant tegen lactose? Dat zijn verschillende zaken en het maakt in dit geval veel uit.
Bij lactose-intolerantie kan je vaak nog wel kaas en yoghurt eten. Het kleine beetje lactose in een pil zal dan ook niet snel problematisch zijn.
Lactose wordt in veel tabletten gebruikt omdat het een ideaal vulmiddel is: goed in tabletten te persen en niet te zoet. Afhankelijk van de grootte van de tablet en hoeveelheid werkzame stof kan een tabel wel tot 80% uit lactose bestaan.
12 jaar geleden
Lactose zit in melk, dus ik denk niet dat je deze pil niet mag. Als je het zeker wil weten kan je gewoon even langs de huisarts of apotheek.