Wanneer heb je autisme?? Help me please

Ik ben altijd zenuwachtig om contact te maken met mensen en repeteer een gesprek altijd honderdduizend keer, ik ben bang om dingen fout te doen als ik met andere ben en ik ben het liefst alleen met een boek, of ik zit te leren. Ik doe VWO-Xtra en zit dus eigenlijk altijd in de boeken. Heb ik autisme??

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je bent niet de enige met dat probleem in ieder geval ;)
Kimath
12 jaar geleden
De diagnose autisme is alleen te stellen door een gediplomeerde psychiater, wij kunnen hier niet over oordelen met de geringe info over jezelf die je hier geeft.
Maak een afspraak via de huisarts en vraag om een test.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Die kloppen voor geen ene meter Mjager23!!!
Mijn zoon, gediagnosticeerd autist Asperger Syndroom, kwam uit 2 van die testen als niet-autistisch of als tegen autisme aan...

Antwoorden (4)

Zeker niet, waarschijnlijk ben je alleen verlegen en dat wordt minder naar mate je ouder wordt
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Een kort-door-de-bocht antwoord misschien, maar vaak wel waar. Ik had daar vroeger ook last van. Nu veel en veel minder.
Daarom +
Dat is aan de hand van wat je nu vertelt, zeker niet te zeggen. Je zult hier onderzoek voor moeten laten doen. Je kunt daarvoor naar je huisarts gaan.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je hebt autisme als de psychiater je die diagnose heeft gegeven.

Dit is vast niet het antwoord dat je zoekt..... maar niemand op GV kan je een zinnig woord geven hierover.
Om de diagnose te krijgen moet je "voldoen" aan heel veel punten, en alleen een psychiater kan die beoordelen aan de hand van testen.
Ook het doen van een test op internet is zinloos!!!
Mijn zoon, gediagnosticeerd autist (Asperger syndroom) scoorde daar als niet autist!

Je kunt voor info es kijken op de onderstaande sites, misschien heb je er iets aan:

Nederlandse Vereniging voor Autisme:
http://www.autisme.nl/home.html?mnu=tmain100:shome&s=1&l=nl&t=1268347612

Autsider:
http://www.autsider.net
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je zit in een vicieuze cirkel. Je maakt je van te voren al druk om mensen te ontmoeten en te spreken, als je ze spreekt hoop je maar niet dat er een situatie ontstaat dat je ingestudeerde gesprekje niet meer passend is. Nog nerveuzer. Om je daarvoor af te sluiten vermijt je contact, totdat een volgend gesprek onvermijdelijk is en begint het verhaaltje opnieuw.

Probeer dit te doorbreken door eens niet van te voren te gaan repeteren wat je wil gaan zeggen. Zie de mensen die je gaat ontmoeten als de mensen waar je wèl spontaan mee kan gaan praten. Je hoeft toch ook niets in te studeren als je iets aan je ouders vraagt of met hen praat? En stamp er bij jezelf in: Schijt (sorry vd woordkeuze) aan wat anderen van mij denken, als ik in de fout ga, so what.

En nog iets: Je gaat eerder in de fout als je van te voren je druk gaat maken en alles gaat instuderen.
Adem met je buik (serieus) als je mensen ontmoet en/of moet spreken en bedenkt pas wat je wilt zeggen nadat je wat is gevraagd. Uiteindelijk zul je zien dat dat steeds makkelijker gaat en net zo natuurlijk gaat worden als praten met bv jouw ouders/familie etc.

Niet te druk maken ok?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Met rust kan je veel oplossen inderdaad! +