Cassiere met koortslip, via deze weg overdragbaar?!

Ik ging net boodschappen doen en de cassiere had een grote koortslip, nog geen korstjes maar gewoon echt een grote blaas(jes) ik moet eerlijk zeggen dat ik dat altijd op de een of andere manier toch een beetje onsmakelijk vind, ook omdat het een beetje (sorry echt geen vooroordeel) maar ordinaire meisje was. Nu heeft ze wel mijn boodschappen en ook mijn fruit en groenten en andere dingen aangeraakt, terwijl ik daarvoor nog zag dat ze even met haar hand over haar koortslip ging. Daarna heeft ze me ook gewoon geld teruggegeven enz, maar nu maak ik me beetje zorgen want ik heb daarna gewoon meteen wat gedronken, geen handen gewassen oid...en ging toen eigenlijk nadenken of dat wel slim was. Ook ben ik naar de toilet geweest en had ik toen dus mijn handen nog niet gewassen, is misschien 15 min na de boodschappen geweest, stel er zat dan toch het virus op mijn handen door het geld teruggeven ed... kan ik mezelf hiermee dan besmetten met herpes genitalis?? Of zelf ook gewoon een koortslip krijgen? Ik word helemaal onsmakelijk bij het idee...heb er namelijk zelf nog nooit een gehad en wilde ik liever zo houden...zit me misschien alleen op te fokken maar dacht ik post het toch eventjes.. misschien krijg ik daardoor wat geruststelling.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1.3K

Antwoorden (5)

Een koortslip is alleen besmettelijk tijdens de acute fase. Dit is de fase waarbij er blaasjes op of bij de lippen te zien. In het vocht van deze blaasjes bevinden zich virusdeeltjes van het herpesvirus. Hiermee kun je anderen besmetten. Besmetting is mogelijk via zoenen (vooral als de ander een wondje in de buurt van de lippen heeft) en direct huidcontact.

Ik zou nu even douchen en alles goed inzepen, misschien dat je je dan zekerder voelt.
Maar het is alleen besmettelijk met direct huid contact, dus ik zou niet al te bang zijn.

Toegevoegd na 13 minuten:
Wel even melden dat ik met het herpes virus, niet het geslachtsziekte herpes bedoel.
Je hebt Herpes Type 1

en Herpes type 2 ( Geslachtsziekte )

Dit staat bij de 4e reactie ook vermeld.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Viruspartikels leven niet op zich, ze kunnen zich vermenigvuldigen in levende cellen, buiten de cellen is het partikel levensloos, maar wel infectieus materiaal. De duur waarin het partikel buiten een cel/lichaam infectieus blijft verschilt zeer sterk van soort tot soort.

Herpesvirussen zitten in de middenmoot. Uit experimenten met hoge dosissen virus kan men enkele besluiten trekken.
Op de huid blijft het enkele uren infectieus, op metalen voorwerpen bij kamertemperatuur is de helft reeds inactief na één uur.

Alhoewel het in theorie dus mogelijk is om b.v. besmet te worden door voorwerpen, zijn dergelijke overdrachten onwaarschijnlijk.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Die kans is minimaal!
Mocht er wondvocht van de blaasjes zijn vrijgekomen en je hebt direct contact gehad dan zou in een uiters geval een besmetting kunnen plaatsvinden.

Maar het is eigenlijk alleen overdraagbaar als je de cassiere innig gaat zoenen of eventueel compleet gaat verwennen!

Dus maak je niet ongerust, of ga even langs de huisarts en laat een test doen! Dan heb je zekerheid!
Een SOA test laten doen is net zo normaal als met andere klachten bij de huisarts aankloppen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
buiten het bovenstaande goede antwoord is het vaak ook al zo dat je dit virus allang in je lichaam hebt zitten.

De meeste mensen raken in hun baby/peuter/kleuter besmet met dit herpes virus.

Mocht je het virus aan je handen hebben en je raakt je vagina / penis aan dan kun je alleen deze herpes vorm daar krijgen. Herpes simplex type 1 is dat

Herpes simplex type 2 is de geslachtsziekte
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
•Vooral het vocht in de blaasjes geeft een groot besmettingsrisico voor anderen - maar ook kun je bij jezelf de besmetting overbrengen: van de mond naar bijvoorbeeld een oog.

•Er zijn twee typen van het herpes simplex virus. Ze kunnen een koortslip veroorzaken, maar ook herpes genitalis: een infectie van de geslachtsorganen. Dat is een seksueel overdraagbare aandoening (SOA).
•Dit houdt in dat iemand via (orale) seks ook besmet kan worden met deze herpesvirussen.

Vanaf de eerste tintelingen is de koortslip besmettelijk. Vooral baby`s en jonge kinderen kunnen ernstig ziek worden van een herpesinfectie.

•Was altijd de handen met zeep voor en na aanraking van de koortslip.
•Raak anderen zo min mogelijk aan. Kom met de koortslip niet te dicht bij baby`s en jonge kinderen – niet zoenen, niet knuffelen.
•Vermijd orale seks.
•Breng oogmake-up niet of heel voorzichtig aan, om een herpesinfectie van het oog te voorkomen.
•Gebruik handdoeken, washandjes, scheergerei en dergelijke niet samen met iemand anders.