Wat gebeurt er als je niets aan een kalknagel doet?

Ben met mijn zoon van acht naar de huisarts geweest, we kregen het advies om er een schimmelzalfje op te smeren. Dit hebben wij heel fanatiek gedaan, maar het hielp niet. De buurmanteen is nu ook een kalnagel geworden. De dokter vindt de medicijnen ervoor te heftig (voor de lever). Wat als je het met rust laat? Valt de nagel er vanzelf af en komt er een nieuwe gezonde of is dit onbehandeld een levenslange vieze, besmettelijke nagel?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
10.8K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je kan proberen er wat teatreeolie op te smeren. Ik heb dat zelf een week lang 1x per dag gedaan bij een kalknagel, en na die week was de nagel praktisch weer normaal, korte tijd later was ie weer helemaal normaal en nu (1 a 2 jaar later) is ie nog steeds goed.
Ik hoor van meer mensen dat het bij hen goed helpt.
Het is olie van een bepaalde boom (de tea tree) en geen medicijn maar gewoon een natuurmiddeltje, dus geen bijwerkingen en volgens mij helemaal risicoloos. Ik heb het gekocht bij een biologische winkel, maar je kan het misschien ook wel bij andere winkels krijgen.

Het beste antwoord

je moet aan je huisarts een verwijskaart voor de huidarts vragen. uit zichzelf gaat het niet over,! kan zelfs nog erger worden.aan de slag! en slippers aan in de douche,en je kan het alvast met anti schimmel poeder bewerken. maar het is niet genoeg.sterkte
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Zie hieronder:

Als je de schimmelnagel niet behandeld zal deze later geel/bruin verkleuren. Ook wordt je nagel brokkelig, dik en bobbelig. De medische term voor de gele verkleuring en het brokkelig worden van de nagels is onychomycose. In een later stadium kan je nagel zelfs helemaal of gedeeltelijk loslaten. Dit is niet alleen hinderlijk, maar het kan ook veel pijn doen.

Zie tweede bron voor nog meer behandeling.

Behandeling

Een schimmelnagel is vaak moeilijker te behandelen dan voetschimmel. Dat is omdat de schimmel meestal aan de onderkant van de nagel zit en hierdoor slecht te bereiken is met medicijnen. Ook is keratine (de belangrijkste bouwstof van de nagel) vrijwel ondoordringbaar voor de meeste anti-schimmel medicijnen, die je vaak in de vorm van een crème of een zalf krijgt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik vrees dat het nog wel even gaat duren, ik heb nu al een paar jaar een kalknagel en die gaat helaas niet weg.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Misschien kun je gebruik maken van al deze tips!
de nagel wordt geler en dikker. er zijn verschillende middelen op de markt om het te laten overgaan maar dit werkt niet allemaal evengoed. je kan er ook een kuur voor krijgen bij de dokter maar dit geven ze pas als je alle zalfjes enzo al hebt geprobeerd.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
mijn vriend heeft ook een kalknagel. Een tijd geleden had hij een wond bovenop zijn voet en dus moest hij een week lang iedere dag met zijn voet in een badje van soda zitten omdat alle pus er uit moest.
Bijkomend voordeel was dat ik na een week zag dat zijn kalknagel weer wit (lees normale kleur )was en ook weer dun was geworden waardoor hij weer normaal geknipt kan worden.
Vanaf die tijd doet hij zijn voeten twee keer per week in een badje met soda en het ziet er heel erg goed uit nog steeds.