Verschil in blikveld van mannen en vrouwen,wat bedoelt men daarmee?

Mannen zouden zien in tunnelzicht vrouwen hebben een breder gezichtsveld,hoeveel verschilt dit tussen beide geslachten ?welk zijn de voor en de nadelen?

Toegevoegd na 3 uur:
Ik zelf (man) zie op ongeveer 50cm echt scherp een cirkel van plus min 3cm doorsnede,ik doe dit door een mozaïek van grijze en witte vierkantjes te bekijken.draag wel een bril.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Optiek
3.6K

Het beste antwoord

Vrouwen hebben inderdaad een breder blikveld dan mannen en mannen zouden verder kunnen kijken dan vrouwen.
De theorie hierachter is dat mannen, al vanaf het vroege begin van de mens, de rol van jager op zich namen. Hierbij was het smallere blikveld effectief, net zoals het vermogen om verder te kunnen zien. Hierdoor kon de jagende man zich goed focussen op zijn prooi.
Vrouwen, daarentegen, bleven "thuis" met de taak over de kinderen te waken.
Om tijdig gevaar te kunnen spotten, bleek een breed zichtveld nuttig. Hierdoor werden naderende vijanden al snel gezien.
Hoeveel graden de grootte van het blikveld precies verschilt durf ik je niet te zeggen.

Toegevoegd na 2 minuten:
Onderstaande afbeelding heb ik zojuist kunnen vinden.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Er ontstond al verschil tussen man en vrouw en hun zienswijze vanuit de oermens. Door honderdduizenden generaties is er in de evolutie van de mens een grote specialisatie in de hersenen van mannen en vrouwen ontstaan, die nog steeds in onze genen aanwezig is.

Tijdens de jacht moesten de mannen snel en efficiënt communiseren. Alles moest gericht zijn op het snel ondernemen van actie en hij mocht zich niet laten afleiden
door andere dingen in zijn omgeving.
Vrouwen daarentegen gebruikten de communicatie vooral in de groep vanuit een sociaal standpunt. Door taal en lichaamstaal waren vrouwen in staat de gemoedstoestand van andere groepsleden in de gaten te houden.

Mannen gebruiken bijv. bij het praten één hersenhelft, bij vrouwen werken de twee hersenhelften samen
mannen zijn nog steeds erg op actie en probleem oplossen gericht, vrouwen communiceren nog steeds vanuit een sociaal oogpunt.

Mannen hebben dus geleerd zich beter te focussen op afstand en kijken vrij gericht. Hierdoor is hun blikveld dus smaller.
Vrouwen moesten altijd de groep in de gaten houden en leerden om kleine details in hun directe omgeving in de gaten te houden. Omdat de hersenen van de vrouw hierdoor een breed blikveld hebben en ze moeilijker gericht kunnen kijken, in combinatie met het slechter kunnen inschatten van afstand,is het voor de meeste vrouwen moeilijker om een auto achteruit te kunnen file-
parkeren. De hersenen van de meeste mannen zijn hierdoor in het voordeel, zij kunnen vaak beter afstand inschatten. Maar een man zal niet zo makkelijk naar andere vrouwen kijken als de vrouw ernaast loopt zonder dat zij het mertkt, als de vrouw dit wel kan doen bij andere mannen. Hem valt het vaak niet op als zij dit stiekem doet.:P

Toegevoegd na 9 minuten:
corr;als de vrouw.... moet zijn; dan de vrouw dit wel kan doen