Moet er Chloor aan drinkwater worden toegevoegd?

http://www.volkskrant.nl/wetenschap/article1280995.ece/Chloor_in_drinkwater_tegen_legionella?source=rss

hoogleraar Gezondheidstechniek zegt dit.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
1.2K

Het beste antwoord

NEE. Volstrekt overtrokken idee. Natuurlijk komt legionella nog regelmatig voor, maar het is nu ook weer niet een dermate bedreiging voor de volksgezondheid dat dergelijke draconische maatregelen gerechtvaardigd zijn. Dan kun je ook wel maar meteen antibiotica aan het drinkwater toevoegen voor mensen die zo snel een besmetting oplopen. Of als we dan toch bezig zijn, waarom niet meteen Prozac meegemengd ? Brave New World......

Het mag dan maar om een heel klein beetje chloor gaan, een erg gezonde stof is dat ook niet, en als verrijking van het drinkwater praat je dan wel over enórme hoeveelheden. Kijk dan wat de mogelijkheden zijn voor het separaat verstrekken van drinkwater in dergelijke instellingen (hoewel dat het probleem naar alle waarschijnlijkheid niet oplost, want het verspreid zich door de lucht, niet door het drinken).

Ik heb het volste begrip voor de behoefte de mens te willen beschermen tegen alle mogelijke gevaren waaraan we bloot staan, maar tussen droom en daad staat nog wel een en ander in de weg. Chloor is geen onschuldig stofje, en dat ga je niet door het drinkwater flikkeren om een paar mensen met een zwakke gezondheid een op zich niet eens al te veel voorkomende infectie te besparen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
+1 niks meer aan toe voegen.
En zeker een goed idee om kwetsbare groepen dan maar geen water uit de kraan te geven.

Andere antwoorden (5)

In dat artikel wordt al aangegeven, dat het te ver zou gaan, als de drinkwaterbedrijven al chloor aan het water zouden toevoegen, omdat het eigenlijk alleen voor verpleegtehuizen en kwetsbare bevolkingsgroepen zou hoeven. Zolang je maar even je kranen openzet als je langere tijd bent weggeweest, hoef je niet bang te zijn voor die legionella-bacterie.
Ik zou niet blij zijn met een chloor-smaak aan m'n drinkwater - ik ken het uit Amerika, en het is echt heel vies...Tandenpoetsen en zo gaat nog wel, maar zelfs douchen vond ik niet fijn, met zo'n chloorwalm om je heen.
Dus wat mij betreft alsjeblieft niet....
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik neigde ook eerst naar 'nee', maar er staat:
"Volgens hem worden jaarlijks 1600 mensen ziek en overlijden per jaar 230 zieken aan de veteranenziekte. Uit onderzoek in de Verenigde Staten blijkt dat na het chloreren van water het aantal slachtoffers met 80 procent afneemt. "
Het scheelt dus ruim 180 doden per jaar in NL.
En daar zeg je nee tegen? Terwijl er een ontzettende heisa wordt gemaakt van een paar griepslachtoffers en we daar voor honderden miljoenen aan medicijnen voor inkopen.
Ik neig nu dus naar 'ja'.
14 jaar geleden
Het aantal sterfgevallen in Nederland aan legionella is ongeveer 30 per jaar. Als deze maatregel wordt genomen, zal dit waarschijnlijk nauwelijks effect hebben. De maatregel zou vooral bij de kwetsbare groepen, zoals mensen in verpleeghuizen, gehandicapten etc. ingevoerd worden. In 41 procent van alle legionellabesmettingen raken mensen besmet door bacteriën in leidingen van onder meer hotels, sportverenigingen of wordt de bacterie verspreid door koeltorens. Hier komt deze kwetsbare groep over het algemeen niet!

Nederland heeft goed drinkwater, maar op het moment dat je chloor aan gaat toevoegen, is het niet meer te drinken. Niet alleen is dat chloor toevoegen slecht voor het milieu. Mensen die wonen of werken in tehuizen waar men deze maatregel toepast, worden gedwongen om mineraalwater te drinken. Ook slecht voor het milieu.

De verantwoordelijkheid om maatregelen tegen legionella te nemen, moet bij de bedrijven zelf liggen. In hotels en sportkantines moeten niet of weinig gebruikte kranen op gezette tijden doorstromen. Ook voor de overheid ligt hier de verantwoordelijkheid om goed voorlichting te geven.

Maar verpest niet het drinkwater! In Engeland hebben ze dit op veel plaatsen ook gedaan. Het water is niet alleen niet meer te drinken. De chemische toevoeging maakt ook dat je er dorst van krijgt i.p.v. dat het dorst lest. Onder de douche of tijdens het tandenpoetsen waan je je in een openbare zwemgelegenheid.

M.i. dus een maatregel die meer schade berokkent dan daadwerkelijk iets oplost.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
zoals in dat artikel word aangegeven zou het gaan om een zeer beperkte groep gebruikers,die ook nog eens verzorgt worden op het gebied van voedsel en drank,in dergelijke gevallen zou het een goede oplossing zijn,om verspeiding van de bacterie tegen te gaan, vooral omdat je dan ervoor kunt kiezen om het echte drinkwater wat gebruikt word voor de bewoners uit een ander tappunt te laten komen zonder de chloorsmaak(centraal uit de keuken)en de rest van de leiding te chloreren(Douches badkamers etc) alle drinkwater chloreren is overtrokken niet nodig en een slecht idee.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nee, ik ben alergisch voor chloor! Krijg er ontzettende jeuk van!