Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Is mijn bloeddruk te laag of precies goed?

Ik heb sinds 2 weken last van duizelingen en een drukkend gevoel in mijn hoofd. Ik ben daarvoor bij de huisarts geweest en hij zegt dat mijn bloeddruk perfect is. Maar de meningen zijn hierover verdeeld. Er zijn ook mensen die het aan de lage kant vinden. En als ik op internet kijk zijn die dingen waar ik last van heb wel symptomen van een te lage bloeddruk.

Is mijn bloeddruk te laag? Ik ben 26 jaar en mijn bloeddruk is 160/70.
Is er ergens een betrouwbaar overzicht van een lage/goed/hoge bloeddruk?

Toegevoegd na 5 minuten:
106/70 moet het zijn.

6 jaar geleden
3.8K
Ritsuka
6 jaar geleden
120/80 is gemiddels, je zit er iets onder, maar nog wel goed. Je huisarts bevestigd dit ook.
Ivana
6 jaar geleden
Bovendien is lage bloeddruk niet slecht. Hoge bloeddruk is vele malen schadelijker.
Erna55
6 jaar geleden
Vertrouw je huisarts. Hij is heus deskundig.
Cryofiel
6 jaar geleden
Precies. Aan de andere kant... als de klachten blijven, zou deze deskundige (want dat is hij natuurlijk inderdaad) wel verder moeten kijken.

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Het beste antwoord

Om bij een volwassene te spreken van lage bloeddruk zou de druk (volgens Nederlandse begrippen) onder de grenswaarde van 90/60 mmHg moeten liggen en daar zit je ruim boven. In Duitsland wordt een bloeddruk overigens al als 'laag' beschouwd bij een bovendruk van lager dan 110 mmHg, terwijl de Angelsaksische wereld een ondergrens van 90 mmHg aanhoudt. Met een bovendruk van 106 zit je ook maar net onder de Duitse grens, dus je bloeddruk is niets om je zorgen over te maken.