Hoelang duurt een manische episode nu al meer dan twee maanden (diagnose: schizofrenie)?

10 jaar geleden is dit de diagnose geweest van een psychiater.
1 keer een psychose gehad in heel me leven wel heftig maar ben dankbaar hersteld binnen 6 maanden helemaal mezelf weer.
Nou krijg middel aripaprizol oftewel abilify 30mg dagelijks . En dat 10 jaar dus stabiel gebleven om even in dokters termen te praten.
Ik wou er al lang mee stoppen een mij bekende huis arts adviseerde elke week 5mg eraf nou zo ging dat tot 20 , en heb toen gewoon nooit meer genomen twee weken later werd ik extreem druk euforisch en energie mij iets té veel , kon niet goed zijn dus mijn eigen huisarts heeft het uit gelegd en dit is al een lange tijd geleden de stof is minimaal een week al uit me lichaam maar die Manie gaat maar niet weg

Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
2.3K
Rieneke1
3 jaar geleden
Het lijkt me niet heel verstandig hierbij op 2 verschillende huisartsen te bouwen.
De psychiater is hierin gespecialiseerd.

Antwoorden (1)

Zie ook onderstaand vanuit link:
Een manische episode kan enkele dagen tot maanden duren totdat deze zonder medicatie herstelt. Vanwege moeite om te functioneren in een dergelijke periode wordt er vaak gekeken naar medicatie om maatschappelijke teloorgang te voorkomen.
Een eerste manische periode wordt wel eens onterecht als een psychotische stoornis bestempeld (bijvoorbeeld schizofrenie).

Bipolaire stoornissen hebben een zeer heterogeen beloop. De eerste episode kan depressief, hypomanisch, manisch of gemengd zijn, en kan daarnaast gepaard gaan met uitgesproken psychotische kenmerken waardoor de aandoening aanvankelijk niet als een stemmingsstoornis wordt herkend. Hoewel een eerste episode op elke leeftijd kan optreden, begint de stoornis meestal tussen het 15e en 24e jaar. Dit is voor mannen en vrouwen gelijk.

Onbehandeld varieert de duur van een stemmingsepisode van enkele dagen tot vele maanden, waarbij manieën over het algemeen korter duren dan depressies. De mate van herstel tussen de episoden hangt behalve van eventuele restsymptomen ook af van de psycho-sociale consequenties van de episoden. Deze kunnen in de loop van de stoornis toenemen, hetgeen niet zelden leidt tot bijvoorbeeld blijvende arbeidsongeschiktheid en het verbreken van betekenisvolle relaties. Depressieve restverschijnselen komen niet zelden voor, ook bij adequate behandeling.
3 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
Duidelijk antwoord ik dank u voor uw tijd,
En bericht .