Zijn familietrekjes in het algemeen erfelijk of komt dat grotendeels door aangeleerd/afgekeken gedrag?

Of is het een combinatie van beiden?

Toegevoegd na 48 seconden:
Graag met onderbouwing.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
2.2K

Antwoorden (4)

uiterlijke trekjes zijn erfelijk bepaald. Binnen het DNA zitten deze erfelijke trekjes. Maar qua gedrag zit een groot gedeelte in de opvoeding. Een kind heeft een voorbeeld nodig om zichzelf mee te spiegelen. En zal vaak gewoontes, gedachten en trekjes overnemen van de mensen waar hij veel aan blootgesteld wordt. Er zijn echter uitzonderingen dit zijn genetisch doorgeven syndromen, dingen als dyslectie, autisme maar ook bijvoorbeeld bepaalde mate van intelligentie. Als iemand in de familie deze syndromen heeft kan het zijn dat hij zich dankzij deze syndromen hetzelfde gedraagt als deze die dit ook heeft.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het is vaak een combinatie van beide. De familietrekjes moeten dan ook bij het karakter van iemand passen.

Ik heb 4 kinderen, waarvan er twee dezelfde tic hebben als ik. We zijn zó opruimerig, dat het bijna fobisch is. Als er een keukenkastje openstaat kunnen we niet aan tafel voordat het deurtje ordelijk gesloten is. Kranten mogen niet slingeren. De aanrecht wordt al tijdens het koken schoongemaakt en opgeruimd. Ik kan nog wel even doorgaan....
De twee die het van mij hebben opgepikt, zijn ook in hun werk uitermate netjes. In tegenstelling tot de andere twee, die (als reactie???)alles laten slingeren en vrolijk verder leven.

Ik zeg altijd, dat we met deze houding niemand kwaad doen, dus maakt het ons niets uit als anderen er iets van zeggen.
Ivana
12 jaar geleden
Het is in ieder geval een combinatie van beide.
Al vele jaren is er een discussie gaande over de relatie tussen erfelijkheid en de omgeving waarin je je bevindt (het milieu).
Hoe die verhouding tussen erfelijk en aangeleerd werkelijk ligt, daar zijn we nog niet achter.

http://veron.infoteur.nl/specials/gedragspsychologie.html

http://www.erfelijkheid.nl/erfelijkheid/index.php

http://www.goeievraag.nl/vraag/empathie-erfelijk-aangeleerd.66061

http://www.goeievraag.nl/vraag/bepaald-gevoel-humor-erfelijk-aangeleerd.28307
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Eigenlijk moet ik aansluiten bij Momopyolo, maar eigenlijk is je vraag geniaal geformuleerd en tegelijk het antwoord:

"Familietrekjes zijn in het ALGEMEEN erfelijk maar komen GROTENDEELS door aangeleerd/afgekeken gedrag?"

Kijk, dat opruimen in het andere antwoord, komt niet door het erfelijke alleen, want zelfs mijn Tervuerense Herder gaat uit zijn eentje zijn uitwerpselen op een grasstukje apart brengen omdat hij dat proper vindt (algemeen genetisch). En nu straffer: Als ik begin met opruimen in mijn grote living/keuken, dan begint hij aan de andere kant van het grote glazen raam op het terras met zijn bek ook de plaats rond zijn eetbak helemaal samen te vegen, en ik vermoed dat niemand hier gaat beweren dat die hond mijn familiaal genetisch materiaal meeheeft. Zelfs straffer: elke baas van een hondje gaat bij intense opvoeding ervan, ook trekjes van die hond krijgen. Zo ben ik alleen agressief als men mij... aan de ketting hangt (zoals hij). Zo ziet hij noch ik eigenlijk kwaad in de wereld, en dat komt ook al van mijn voorouders omdat die geleerd hebben hun emoties vrij extreem te beheersen en nederig te beseffen dat anderen altijd redenen hebben die misschien meer in de lijn van hun opvoeding en genetische aanleg ligt.

Wetenschappelijk slaat Momopyolog de nagel op de kop: Hoe meer artikels je leest in Psychologies of wetenschappelijke publicaties, hoe meer men de fouten ontdekt bij de conclusies van resultaten. Dit komt omdat nu de grote toekomst van de psychologie lijkt te gaan liggen bij de ontdekkingen over de uitwisselingen van chemische deeltjes. En laat het nou daar zijn dat men het tegengestelde ontdekt van wat men veronderstelt: Elke mens reageert soms een beetje anders na 20 jaar en opnieuw lijkt de wisselwerking tussen genetisch en niet genetisch erg klein. Ik ben nog verder gegaan in mijn laatste jaren wetenschappelijke onderzoeken: Ik noch mijn zoon bleken ADHD te hebben, hoewel mijn echtgenote mij daarvan 20 jaar overtuigd had op basis van symptomen en het hoge energieniveau van mijn 'genetische kant'. Ik heb dus een aantal 'stille' kinderen wat meer onder mijn hoede genomen, en zelfs hun intelligentie nam met rasse schreden toe door de overactivering waarmee ik mijn leven vul (grote creativiteit, veel zwemmen-spelen-schaatsen en hybride sociale contacten en zeer veel verplaatsingen).

Een concrete invulling met praktische werkmethode vind je in een reactie van mij hieronder.

Succes!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nu ligt een verdere concrete invulling in je eigen handen: 1. Je neemt een familietrekje (bijv. tic, bepaalde angst, bijzonder slaapritme)
2. Je woont even in bij een vriend/geliefde en je kijkt of dit stoort en of je dit kunt veranderen. Let op: gedragswijzigingen nemen meestal snel 3 tot 7 weken, dus dit vergt vooral uithouding en 'doe-werk' (niet te veel over nadenken, dat zorgt voor regressie en dan kies je terug voor je oud gedrag, maar dat is eigenlijk luiheid en wijst op wat werk aan jezelf om te leren met problemen om te gaan op een positievere wijze).
3. Wat op termijn terugvalt is eigen. Waarmee ik bedoel, ik sliep lang, maar stond vroeg op en leerde van mijn echtgenote hoe mooi de morgenstond is en hoe machtig het is om de zon te zien opkomen terwijl je werkt). Toen ze mij verliet, had ik de ideale kans te kijken of ik in mijn oud patroon ging terugvallen. Enkel in depressieve buien (waar ik normaal toch geen tijd voor heb, zelfs dat is misschien erfelijk, misschien aangeleerd) heeft elke mens de neiging om in bed te blijven liggen en zichzelf wijs te maken dat het daar beter is, maar ook dat is eigenlijk weer luiheid en gemakzucht.
4. Nu moet je onderzoeken van dit soort dingen die dan wel duidelijk wetenchappelijk voor jou 'eigen' zijn, of die dingen dan wel vanuit je fysische natuur komen (bijv. je bent een atletisch type die veel sport doet, die kunnen meestal veel intenser slapen maar hebben dikwijls ook meer slaap nodig om te recuperen qua lichaam bij intense sportieve groei) dan wel uit je omgeving (je zit in een sportclub die elke zaterdagmorgen vroeg oefent). En dan komt het leuke: dan zoek je hoe de zaken in wisselwerking op elkaar gaan. ../..
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
../.. Bij mij is er jicht bij al mijn mannelijke voorouders (velen gingen er zelfs aan dood) en blijkbaar moet ik mij nooit zorgen maken in cholesterol. Maar zelfs dat heeft grootdeels te zien met wat ik lekker vind en de liters melk die mijn moeder mij gaf van kleinsaf in een gezin van elf kinderen. Als het dus voor mij als wetenschapper voor mijn eigen leven al zo gigantisch moeilijk is, dan is het voor jou wellicht... even moeilijk. Maar misschien zie jij het daardoor net beter dan ik, want de vooringenomenheid van elke wetenschapper (zijn visies, zijn overtuigingen spelen een erg grote rol, meestal ook al door opvoeding en genetisch - een sterke man beheerst beter zijn angsten, doordat hij ze beter beheerst, beheerst zijn nageslacht dat ook en worden ze fysisch ook rapper beter, vicieuze cirkel) vertroebelt altijd de interpretatie. Hopelijk maakt dit voorbeeld de complexiteit maar ook de intense samenhang van je vraag duidelijk. Jouw vraag is dus volgens mij het perfecte antwoord. Proficiat PS: Tot voor kort was men echt zeker dat hypertensie en cholesterol genetisch bepaald waren. Maar dus nu komt zelfs dat in opspraak als men bekijkt hoe erfelijk de levensgewoontes zijn en hoe snel mensen terugvallen op opvoedingspatronen van hun jeugd met hun eigen kinderen. Tenzij ook dat genetisch bepaald zou zijn natuurlijk. Zo blijven we bezig. Waar zit geloof trouwens in onze chemische dierlijk constructie? Overal en... nergens. ;-)>