Moet je je been recht houden bij een schaafwond?

Gisteravond een schaafwond opgelopen. Moet ik mijn been nu recht houden om te zorgen dat de huid niet te strak geneest? Als ik mijn knie gebogen houd terwijl het geneest, word de huid dan niet te strak?

Toegevoegd na 4 dagen:
Even ter melding: de schaafwond is gaan ontsteken.
Eerst werd het geel en daarna begon het groen uit te slaan (het wondvocht)
Toen ben ik toch maar naar de dokter gegaan.

Toegevoegd na 5 dagen:
Jofkas: De dokter heeft de wond goed schoongemaakt en alle vuile randen weggehaald. Ook nog de laatste paar betonkorrels weggehaald. Betadine (hoe het dan ook gespeld word) erop gedaan. Ik moet het nu laten drogen en in de gaten houden, als de ontsteking weer terugkomt meteen terug naar de dokter.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
11.2K

Antwoorden (7)

Gewoon niet opletten en lekker je ding doen. De schaafwond geneest dan wel vanzelf.

Toegevoegd na 5 dagen:
Dat is vervelend van die ontsteking. Bij andere letsels zou ik vaak gelijk het advies geven naar de huisarts te gaan. Een schaafwond is meestal geen probleem om lekker te laten voor wat het is. Toch door onvoldoende uitbloeding (bloeding reinigt de wond) en achterblijvend vuil kan hij gaan ontsteken. Inderdaad ga je bij ontsteking of twijfel hierover naar de dokter! Toch om de dokter niet te overbelasten en gezien het feit dat een schaafwond vrijwel altijd vanzelf geneest hou ik het advies niet te druk te maken (maar wel dus even reinigen van vuil) bij een schaafwond.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat is nergens voor nodig. Het geneest vanzelf en daarnaast is de huid rekbaar genoeg om te blijven bewegen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dek de schaafwond bij voorkeur af met een zalfgaas en leg hier overheen een steriel gaasje.
Door het zalfgaas neemt de pijn af, geneest de schaafwond sneller en is de kans op littekenvorming het kleinst. Het gaasje verkleeft niet aan de wond.

Zit de schaafwond op de knie of elleboog, hou deze dan in halfgebogen stand tijdens het verbinden. Zo blijven buigen en strekken mogelijk.

Toegevoegd na 4 dagen:
Vervelend dat ondanks alle reacties die je hier hebt gekregen toch nog een ontsteking is ontstaan. Ik neem aan dat je van de dokter goed advies hebt gekregen hoe verder te handelen.

Wil je dat advies hier melden zodat ook andere mensen er hun voordeel mee kunnen doen?

Beterschap
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Kijk je toch lekker bij: http://www.rodekruis.nl/eerste-hulp/wat-te-doen-bij/paginas/huidwond.aspx?gclid=CPTg_du20KkCFUYm3god-VBDOQ
die is niet commercieel maar ik vind de commerciële site net iets duidelijker. Commercieel is trouwens niet vies hoor, die leveren (soms) ook nuttige info. groetjes en relaxte zaterdag
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat het gaasje niet verkleefd klopt ook niet helemaal, toen ik een (flinke) schaafwond had zat het gaasje echt vast.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja, maar een korst heeft een functie, het buiten houden van bacterien. En door zalf maak je alles week en kan je huid niet doen wat het hoort te doen. Dus niks erop doen is het beste!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als je een flink grote schaafwond op een gewricht hebt is een vetgaasje dan wel een gaasje met vaseline een prettige manier om de dag door te komen. Zeker als je moet werken of veel bewegen.
's Nachts (en zo mogelijk ook overdag) is de wond aan de lucht laten drogen en genezen te beste manier.
En ja, soms gaat ook een vet gaasje of paraffinegaasje vastzitten. Oplossing is vaker controleren en luchten of verversen
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Advies gemeld.
Huid is ontzettend rekbaar en de schaafwond zal vanzelf genezen. Maar zoals je het verhaal verteld is het juist andersom, als je je been gedurende de hele genezing van het wondje recht houd zal de huid strak teruggroeien en wanneer je hem buigt zet de huid juist uit. De huid op je knie is extra rekbaar. Net als de huid op je elleboog. Ik zou inderdaad ook zeggen, ontsmet het goed anders gaat het ontsteken, maar verder hoef je er geen rekening mee te houden en kan je gewoon lekker je ding doen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
gewoon in de buitenlucht laten drogen, een korst zit er niet voor niks, dat is om de huid af te dekken tegen bacterien en als je er vanalles opsmeert waardoor de korst "week" wordt kan de korst je niet meer beschermen tegen infecties. Gewoon lekker doen als anders en luister naar je lichaam, pijn is stop!

Toegevoegd na 12 minuten:
En je huid doet gewoon wat het moet doen hoor en word nooit te strak.
Dit geld alleen voor o.a hele zware brandwonden, 3e graads, dan kan de huid te strak worden, maar een schaafplek, nee, daar gebeurt dat niet bij.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Inderdaad! +
Gewoon blijven bewegen en af en toe wat vaseline op de wond smeren zodat de huid vettig blijft en er niks in de wond kan komen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je loopt altijd wel schaafwonden op. Ik heb er ontelbaar veel gehad en daar hoef je geen aandacht aan te besteden. Ik heb nog nooit een litteken gezien.

Krab alleen niet aan de korstjes want daar schiet je niets mee op.

Mocht je graag bij de landmacht willen heb ik slecht nieuws voor je :p
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat is juist mooi.
Het laatste wat ik wil is het leger in.
Ik vraag dit juist omdat ik ben geopereerd ben aan mijn hand en de hand erg trekkerig is en soms opengaat als ik bijv een half uur schrijf. Het litteken wil maar niet genezen.
Dat wil ik niet ook nog met mijn knie hebben aangezien ik die nog vaker beweeg.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als ik dus schrijf krijg ik soms bloedvlekken op het papier, dat is niet echt lekker.
En aangezien ik vaak witte spijkerbroeken draag en vrouwelijk ben. Daar gaan dan de roddels over.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Sorry. Ik wist niet wie ik voor me had. Ik dacht gewoon aan een gezond iemand die zat te zemelen over een schaafwondje. Sorry.