Hoe lang blijft de eiken processierups actief en irriteren de haartjes?

Op het kinderdagverblijf van mijn dochter kunnen de kindjes niet buiten spelen door de aanwezigheid van de processierups. Ik vraag me af hoe lang dit gaat duren.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
2.4K

Het beste antwoord

In mei kruipen de eikenprocessierupsen uit hun eitjes, ze moeten dan in mei en juni een drietal keren vervellen. Meestal gaan ze in juli verpoppen.
Maar e.e.a. is wel afhankelijk van het weer. Als je op de natuurkalender kijkt (zie bron 2) zie je dat het per jaar behoorlijk kan fluctueren. Als ik het goed zie, op die kalender, zijn ze nu qua waarnemingen wel over de piek heen. Je mag er zachtjes vanuit gaan dat ze over een kleine week aan het verpoppen zijn.