MIJN VOETEN ZIJN AL IETS MEER OPGEZET DAN EEN WEEK IS DIT GEVAARLIJK EN WAT IS DAT HOE KOM IK ER WEER VANAF?

IK BEN EEN VROUW VAN VEERTIG JAAR HEB NORMALITER NOOIT ZO SNEL LAST OF KLACHTEN IVM GEZONDHEID HEEFT DIT TE MAKEN MET OUDERWORDEN OFZO?BEN OOK DE LAATSTE PAAR DAGEN STEEDS ZO ONTZETTEND MOE KVAL HEEL VAAK ZO WEG EN SOMS ZWEER IK ALLEEN OP MN HOOFD MOET IK ME NU ZORGEN GAAN MAKEN?

Toegevoegd na 2 minuten:
KBEDOELDE EIGENLIJK ZWETEN INPLAATS VAN ZWEREN

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Antwoorden (7)

Als ik jou was zou ik zo gauw mogelijk een dokter raadplegen. Opgezette voeten lijkt op een oedeem; ze houden dus vocht vast en daarvoor moet je plastabletten hebben. Maar ik weet er niets van, dus mijn advies is ONMIDDELIJK NAAR DE DOKTER. Sterkte ermee.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ga even naar de huisarts!

succes
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ik heb ook opgezette voeten ben in zelfde leeftijdsgroep als jij. ik ben er voor naar de dokter geweest en die gaf me geen plastabletten dat doen ze niet zo snel. wat ik moet doen is 2 liter water drinken per dag, naast mijn gewone drinken. Snachts met je voeten omhoog slapen. bij mij kan het voeteneind van mijn bed omhoog, maar als dat niet kan iets met kussens eronder. ik weet niet of je veel zit, maar dat werkt ook nadelig, beter is het om te bewegen. de warmte werkt ook nadelig nu.

maar je hebt meer klachten dus als ik jou was zou ik zeker even naar de dokter gaan!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Opgezette enkels en voeten duiden op vochtoedeem, dat met name bij warm weer verschrikkelijk roet in het eten kan gooien bij fanatieke wandelaars, en ook erg pijnlijk kan zijn. Hoe ouder je wordt, hoe groter de kans erop.

Als je het eerst nooit gehad hebt en nu plotseling wel, en zéker in combinatie met je andere klachten, zou ik maar eens hel snel maken dat ik bij de huisarts kwam. Vochtoedeem heeft namelijk direct en indirect te maken met je hart / bloedvaten / bloeddruk, en daar neem je geen risico's mee. Wat niet wil zeggen dat hij het eenvoudig kan verhelpen of dat het meteen alarmfase 1 is, maar dikke kans dat je inderdaad aan de medcijnen moet.

En zoveel mogelijk met je voeten omhoog (liefst hoger dan je hart, ook in bed) om de zwelling wat te laten zakken. Geen lange einden lopen in de hitte. Het zou natuurlijk kunnen dat je 'gewoon' (zij het wat vroeg) bent begonnen aan de overgang, want dan zie je deze combinatie aan klachten ook wel eens), maar laat dat dan in ieder geval bevestigen ! Ik vrees dat hij eerst eens naar je bloeddruk gaat kijken. En vermoedelijk ook even bloed prikken.

En daarna : join the club. Ik heb het al sinds mijn laatste zwangerschap (uitsluitend in de warme zomers) en het is gewoon een heel vervelende klacht, die ook met plaspillen en bloeddrukmedicijnen niet volledig meer verdwijnt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ten eerste: laat die CAPS LOCK eens met rust. Het komt over alsof je tegen ons schreeuwt.

Ten tweede: raadpleeg een dokter. Wij kunnen niet op afstand een diagnose stellen, maar 'heel vaak zo wegvallen' is reden genoeg om even langs te gaan bij de huisarts. 40 is helemaal niet oud, zeker niet oud genoeg om telkens 'weg te vallen', laat dus even naar je kijken.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Natuurlijk kan dit met het ouder worden te maken hebben. Als je je zorgen over je gezondheid maakt, kun je het beste een afspraak met je huisarts maken.

Tijdens het warme, broeierige weer van de afgelopen dagen zijn moeheid en opgezette enkels een veel gehoorde klacht.
Met dit warme weer kun je het beste proberen je zo min mogelijk in te spannen, uit de zon te blijven en je voeten zo veel mogelijk rust te gunnen. Als je gaat zitten, kun je ze het beste op een stoel leggen, bij voorkeur iets omhoog.

De dikke enkels ontstaan omdat je lichaam houdt vocht vast door de warmte. Je moet dus vooral goed blijven drinken (en opletten dat je voldoende plast). Verder kun je opletten met eten dat je niet teveel zout (natriuum) eet. Ook bestaan er voedingsmiddelen/ kruiden met een vochtafdrijvende werking.
Denk hierbij aan het drinken van bijvoorbeeld citroensap, groene thee of brandnetel thee of het eten van bleekselderij Ook helpt het eten van groente en fruit (kalium en magnesium) het lichaam met het herstellen van de vochtbalans.
Verzorg ook je voeten goed. Geef ze zoveel mogelijk rust en smeer ze in met een verzorgende crème.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Klachten zijn signalen van je lichaam dat het ergens niet goed gaat.
Veel van deze signalen zijn onschuldig, maar gaan ze niet van zelf weg, dan blijft je lichaam aangeven dat er ergens iets niet goed is, het is eigenlijk een controlle uitslag.
Dus naar de dokter.