Andere kleur ontlasting, kan dat aan drop liggen ?

Sinds enige tijd heb ik een donkere ontlasting (zit geen bloed bij) dus ben ik mijn eetgewoonten nagegaan en nu eet ik de laatste tijd meer drop, kan het daar aan liggen ?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
5.9K
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Hoe weet je zeker dat er geen bloed bij zit. Heb je dat op een lab laten testen?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik werk zelf op een lab. dus ik weet denk ik wel waar ik het over heb. Bloed zit meestal onzichtbaar verstopt in ontlasting.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nee, dat gaat wel via de huisarts. Maar ik kan niet weten wat dubliners al heeft gedaan, en jij ook niet denk ik.

Het beste antwoord

Wanneer er bloed in de ontlasting zit, en dat bloed komt van hoger / dieper in het licham, herken je het niet als bloed, maar kleurt hij de ontlasting zwart. Als je ontlasting dus echt ineens heel donker is, is het ALTIJD, echt ALTIJD een goed idee er mee naar een dokter te gaan (letterlijk, in een potje). Dat wil overigens niet zeggen dat er ook meteen iets ernstigs aan de hand is, maar zorg zeker dat dat uitgesloten kan worden.

Verder hebben natuurlijk allerlei mogelijke voedingsmiddelen en - patronen invloed op de kleur van de ontlasting ; een wijziging in je voedingspatroon kan dus ook terug te zien zijn in de ontlasting. Maar trek daar niet self conclusies uit als het echt heel donker (bijna zwart) is, dan moet je gewoon het zekere voor het onzekere nemen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
+1 je hebt helemaal gelijk, de donkere tot zelfs zwarte kleur ontlasting, ga ermee naar de dokter!

Andere antwoorden (1)

Blijkbaar ben je zo te lezen als op dit forum niet de enige met dit probleempje. Misschien dat je hier op dit medische forum wijzer word:
http://www.medischforum.nl/onderwerp/572

Verder is het nooit onverstandig om even je huisarts op te bellen met dit soort vragen, die mensen zijn er niet voor niets en geven bijna altijd wel een goed advies. Je kan beter een keer te vaak bellen dan te weinig, zeker als het om organen en dergelijke in je romp en hoofd gaat.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Eerljk is eerlijk, naar een ander forum wijzen is nooit slim, maar die minduimpjes snap ik ook niet.