Zijn er manieren om de aantasting van de smaakpapillen door chemotherapie tegen te gaan?

Mijn moeder ondergaat nu al een paar maanden chemotherapie. Dit doet ze uitmuntend vind ik! Ondanks de misselijkheid, de haaruitval en het overvallende gevoel van moeheid, gaat ze gewoon door met haar dagelijkse dingen en probeert ze zoveel mogelijk van alles te genieten. Het enige waar ze continu last van heeft is dat de chemotherapie enorm haar smaakpapillen aantast. Dit heeft als gevolg dat volgens haar bijna alle etenswaren smaakt naar 'zeewater'. Ik vroeg me af of er manieren zijn om dit zoveel mogelijk te verminderen? Ik neem aan dat er geen medicijnen voor zijn, aangezien ze die haar anders wel hadden gegeven. Maar ze kan amper van haar eten genieten, heeft wel honger, maar vind het verschrikkelijk smaken. Misschien dat er een huis middeltje is of iets dergelijks wat haar smaak ondanks de chemo een beetje kan laten terugkeren?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Ziekten
2K

Antwoorden (3)

Hoe waardeloos ook maar je moeder zal hier doorheen moeten, dit is een van de vervelende bijwerkingen van de chemo, je moeder heeft het met haar smaakpapillen ik had het met mijn reukvermogen. Liep soms de hele dag met een sjaal voor mijn neus, ik rook letterlijk alles, zelfs de droge kattenbrokken, en nog steeds bijna 5 jaar na de laatste chemo wordt ik van de geur van de rooie afwasmiddel van de Aldi en als Movicolon voor een cliënt moet klaarmaken.

Toegevoegd na 7 uur:
Tegen de misselijkheid nam ik vaak cola (ik lust helemaal geen cola, maar het hielp wel) en van die tarwekoekjes) en om de vieze smaak in mijn mond een beetje te bestrijden tictac of andere mentolsnoepjes. Dit hielp niet veel maar altijd wat.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Tegen vieze smaak door chemo zijn inderdaad helaas geen tips of middeltjes. Ook zijn de ervaringen hiermee heel verschillend. De ene vind alles naar karton smaken en jouw moeder dus naar zeewater.
Misschien zou ze iets zoets of zuurs kunnen proberen. Of iets neutraals zoals yoghurt. Het blijft aanrommelen vrees ik, temeer omdat smaken letterlijk verschillen.
Ikzelf was steeds op zoek naar iets wat wel smaakte. Dat verschilde dan ook weer van dag tot dag. Wat mij geholpen heeft zijn de flesjes Nutridrink in verschillende smaken en soorten. Bij de apotheek te bestellen op recept dus proberen kan altijd. Afvallen tijdens chemokuren is niet goed en een hongergevoel houden in de maag maakt het ook niet beter. Iets vloeibaars vond ik gemakkelijker te doen dan ergens op moeten kauwen wat vies smaakt.
Ik weet niet of je deze site kent. Daar is ook veel informatie op te vinden.
www.de-amazones.nl
Ik wens je moeder nog veel sterkte en jou ook natuurlijk. Lief dat je haar zo bijstaat!
Toen een vriendin van mij kanker en daarna chemo kreeg vond zo ook alles vreselijk vies smaken. Dat komt doordat de chemo eigenlijk geen goed verschil kan maken tussen goeie en slechte cellen en alles gewoon verwoest. Wat je kan proberen zijn hele sterke smaken zoals heel erg zoet eten zoals Baklava (dit vond zij toen heerlijk omdat ze dat goed kon proeven en het echte zoete eruit kon halen) maar je kan ook iets heel erg zuurs proberen zoals yoghurt en dan het liefste volle yoghurt want afvallen is heel erg gevaarlijk tijdens een chemo. Maar omdat alles naar zeewater smaakt probeer dan zoveel mogelijk zout te vermijden want klaarblijkelijk zijn de smaakpupillen die zout registreren niet tot nauwelijks aangetast. Wat je ook nog kan proberen is zwaar gekruid eten gaan proberen zoals Indisch. (Geen Chinees want die gebruiken vaker zout in het eten) ik hoop dat dit je iets heeft geholpen.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Zwaar gekruid eten wordt echt afgeraden!
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Waar je je antwoord weg hebt weet ik niet meer het is echt geen goed antwoord Kastor! Je maag doet het al niet lekker op een chemo dan moet je echt geen zwaar gekruid eten nemen, ook heel zoet is een erg slecht advies, de chemo is bezig alle cellen te vernietigen dan moet je je lijf niet extra belasten met al dat zwaar verteerbaar voedsel. (zwaar gekruid, extra zoet, extra vet (volle yoghurt))
Wat betreft dat afvallen, da's inderdaad niet goed maar je ontkomt er bijna niet aan, toen ik met mijn chemo bezig was ben ik ook afgevallen maar niet meer dan een kilo of 5, veel afvallen is niet goed, maar je wordt door het ziekenhuis heus wel goed in de gaten gehouden hoor en hier ligt ook een stukje eigen verantwoording. Als je merkt dat je te veel afvalt moet je aan de bel trekken. Wanneer je 24 uur overgeeft moet je bv het ziekenhuis bellen, komen ze je halen (tatutatu) mag je een dagje aan het infuus.
Ik zelf heb een stamceltransplantatie gehad, weet heel goed wat chemo is.
Ik zelf had ook last van mijn smaakpapillen ook ruiken enz .....
Er bestaat niets voor het enige wat ik toen kon doen is het eten extra gaan kruiden dit hielp wel een beetje, je kon dit eerst eens proberen met wat soep, je maakt in grote pot soep en verdeeld dit over 5 tal potjes elke pot kruid je de eerste pot kruid je gewoon de tweede iets straffer de derde nog iets straffer de 4 de nog straffer en de 5 de nog extra straffer. Je laat haar de eerste tot de 5 de proeven, en vraagt dewelke iets van smaak heeft. Bij mij moest het straffer zijn om ook maar een beetje smaak te hebben. op die manier weet je een beetje hoe straf het eten moet gekruid worden. Wel oppassen sommige kruiden kunnen invloed hebben op medicatie dus alles heel goed bekijken welke medicatie ze nog neemt en welke kruiden er moeten vermeden worden. Ik had geen enkele smaak meer maar met veel extra kruiden deed er ergens een lichte smaak optreden niet dat het veel is maar zeer licht beter dan niets uiteraard. Maar misshcien ben je iets met deze tip en kan het een beetje helpen. Veel succes gewenst en beterschap voor je moeder. Groeten Ritchie

Toegevoegd na 2 minuten:
Maar uiteraard ook geen hele pot kruiden in doen, moet nog menselijk zijn he anders krijgt ze ook last van haar maag.
Bedoel met extra kruiden een beetje extra niet overdreven uiteraard.
Vele groeten