Wat kan oorzaak zijn van te laag LDL cholesterol (0,7)?

Ik heb er 0 verstand van en mijn artsen zijn niet te bereiken en een huisarts heb ik nog niet. Dus vandaar hier mijn vraag :)

Mijn LDL cholesterol is 0,76. Waar het tussen de 3,50-4,50 moet zijn als normaal waarde. Dat lijkt me nogal een verschil toch?

Ik heb zelf echt 0 verstand van cholesterol. Maar even voor beeldvorming:
Mijn cholesterol verder is 3 (waar 0-6 normaal is)
Triglyceriden zijn 0,5 (waar 0,8-2 normaal is, iets te laag dus)
HDL cholesterol is goed; 2 (waar >1,1 normaal is)

Maar vooral de LDL springt er dus uit en ik heb enkel een basis kennis over te hoog (want daar word je nu eenmaal mee platgegooid in reclames etc.)
Maar te laag..
Wat houd dat in?

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
in: Ziekten
2.4K
Erna55
7 jaar geleden
Je hebt nog geen huisarts.
Dit kun je snel regelen. Wie heeft initiatief genoemen om je cholesterol te laten beoalen ?
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Hoe kom je aan die normaal waardes? (heb je een link)
Want als ik kijk vind ik vooral dat LDL onder de 2,6 ideaal is.
http://www.cholesterolvoorlichting.nl/te-hoog-cholesterol/ldl-cholesterol-waarden Verder: voeding, begin eens met een (zacht gekookt) biologisch gras ei per dag.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Als eiwitten een probleem zijn eventueel alleen de dooiers eten.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
@Jackd In eigeel zitten juist meer eiwitten dan eiwit van een ei xD hahaha. En daarnaast ; kan niet/nooit meer eten, mag zelfs niet drinken (al zou ik dolgraag willen, eet zo 10 eieren per dag dan hoor. Net als 23 boterhammen en 3kg avondeten.. Maar medische fouten maakte dat ik darmfalen etc. heb. 1 slok water is naar de seh).
Maar los van dat ,, neem dus volop sondevoeding, dat drink ik (mag geen sonde van die pieeepppp van een darmfalenspecialist) en drink er zelf voor de fun nog even 8 flesjes drinkvoeding bij (ik houd gewoon an eten). @Erna55 (inmiddels trouwens wel n huisarts uiteraard, maar dat kan je niet altijd 'snel' regelen. Heb er maar 3 in mijn postcodegebied en 1 moest ik dus echt weg ivm omstandigheden en die andere 2 zaten vol, echt volvolvol. Dus zit nu in ander postcodegebied; wat in mijn geval wel A-praktisch is, maar goed. Wel fijne arts!). Maar bloed prikken werd door darmfalenspecialist gedaan.
Wie niet echt mn arts is, want moet mdl arts hebben bijv; krijg ik niet.
Maar meer ivm de voeding (via mn diëtist dus. Of tja, ik heb n diëtist nodig en die kan je enkel krijgen door n arts. Gezien ik darmfalen heb moet ik n diëtist daarop gespecialiseerd; dus heb ik n darmfalenarts' maar niet dat ie me onderzoekt oid. Niets. Enkel verplicht f 1x per half jaar op consult. Maar dat is niet meer als wegen, bloed, urine en oprotten).
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Eiwit versus eigeel:
Per 100 gram heb je gelijk.
Maar in eiwit ziet vooral eiwit.
In eigeel ook vet, wat koolhydraten en veel voedingsstoffen. In verhouding zit er dus minder eiwit in. Per kcal zit er ook minder eiwit in. Sondevoeding en drinkvoeding is natuurlijk niet ideaal, maar je hebt weinig keuze. Het houdt meteen in dat de vraag zeer moeilijk te beantwoorden is.

Antwoorden (1)

Kan zijn dat dit een erfelijk iets is en dan is de oorzaak vaak een defect in een gen:
In een aantal gevallen is de oorzaak bekend: specifieke mutaties in het gen dat codeert voor het eiwit apolipoproteine B ,maar ver staat de wetenschap hier nog niet.
Je kan ook verder uitleg vragen aan de dokter die dit bloedonderzoek heeft laten uitvoeren.
fremar
7 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Dankjewel!
Als eerst al, dat is punt; die arts is niet te bereiken. Druk bezet man, die werkt voor half nederland (Darmfalen specialist, enkel AMC en Radboud hebben deze expertise, wil ik hem bereiken.. Kan ik n nummertje trekken). Vandaar nu maar vast mn vraag. Want heb mn poli afspraak pas volgende maand staan en in combinatie met hoe ellendig slecht ik me ook voel en deze bloeduitslag nog nooit gehad heb, begon ik even nieuwsgierig te worden..
Heb wel problemen met mn eiwitten, maar of dat zelfde is als wat jij bedoelt, geen idee. Ga eens in mijn uitslagen kijken hoe t daarmee staat (voordeel van je dossier in kunnen zien via DigiD).
Maar verder is er dus niet iets aanwijsbaars wat het veroorzaakt? Want "wat" maakt zeg maar dat LDL ?
Bedoel.. Ik heb ook leukopenie, bijna geen witte bloedcellen dus (0,2 waar 2-8 normaal is) en dat word aangemaakt in je beenmerg en heeft te maken met je autoimmuunsysteem.
Hoe zit dit bij LDL; waar word t aangemaakt? Of valt dat niet te zeggen (dat dat anders werkt) en waarvoor dient t; waaraan merk je verschil in je bloedwaarden? Net zoals bij de leukocyten, te laag merk je dat je weerstand bagger is, te weinig trombocyten, merk ik dat ik sneller blauwe plekken krijg, etc. Werkt dit bij cholesterol ook zo, of helemaal niet? Bedankt in iedergeval voor je reactie!
Erna55
7 jaar geleden
Je zou er goed aan doen om je zo snel mogelijk in te schrijven bij een huisartsenpraktijk.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
@Erna55 ja klopt, zou niets liever willen. Maar mensen, mensen, wat gaat dat lastig. Ik mag bij vrijwel geen 1 medisch centrum ivm de afstand. Als je de plattegrond van mn woonplaats pakt en alle huisartsen filtert, zie je ook serieus allemaal rode pijltjes, op 1 gebied na; de wijk waar ik woon (waar ook veel 'groen' is etc.)
Er zijn maar 2 MC hier waar ik me zou kunnen/mogen aanmelden > de gene waar ik heen wil is vol, de ander; zit ik formeel gezien nu. Maar die sluit al om half 1 de praktijk voor telefonisch bereik! Punt alleen; ik kom pas 14u mn bed uit. Ik ben dus na 13 altijd genoodzaakt een HAP te bellen, zelfs voor n snee in mn vinger (bijwijze van spreken, want ik bel zelfs met n ileus niet eens n huisarts). Maar deze praktijk staat al enorm slecht aangeschreven en mbt mijn zeer ernstige complexe gezondheid, heb ik een beetje redelijke praktijk nodig. Waar ik ook overdag telefonisch naar toe zou kunnen bellen; deze valt dus af.
Ik ben dus bezig om andere MC nogmaals aan te melden, maar dan ditmaal niet formulier invullen en geweigerd worden, maar afbellen en situatie uitleggen. Of ik niet toch naar die praktijk mag, ondanks afstand. Duimen maar, maar daarom kost t dus beetje tijd (want ik heb maar 1 uur energie per dag om zaken te regelen en mijn waslijst verplichtingen stapelt op en word meer, dus zoals vandaag; komt t er niet van, had andere prioriteiten).
Maar morgen nieuwe poging! De gene die ik morgen wilde bellen heb ik ook wel vertrouwen in. :)