wat gebeurt er wanneer je hoognodig moet plassen ?

en je om de een of andere reden niet naar het toilet kunt,
je de drang kunt "wegduwen", is dit wel gezond ? en als je dan toch een moment vrij kunt maken, dan kun je niet meer plassen !!! hoe komt dit ?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1.6K

Het beste antwoord

Als je de aandrang om te plassen negeert, zal je blaas ook niet zo snel reageren op het moment dat je wel de kans hebt om te plassen. Dan moet je echt even de tijd nemen om de boel te laten ontspannen.
Op zich kan het een enkele keer niet zo'n kwaad, maar het prikkelsysteem van de blaas kan wel in de war raken als je dit vaak doet, waardoor het bijvoorbeeld ook kan gebeuren dat je je urine helemaal niet meer kunt ophouden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Nee, dat is niet bepaald gezond. Je blaas kan daardoor overrekt raken.
Niet kunnen plassen word ook wel urineretentie genoemd en kan ook acuut ontstaan als je te lang je plas ophoudt.
Als dit te lang aanhoudt moet er gekatheteriseerd worden.

Als je hier last van hebt neem dan spoedig contact op met een arts.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Normaal in die situatie is, dat je blaas zelf het initiatief neemt en plas je in je broek. Ook als je volwassen bent. In jouw geval is het klepje van de kringspier door de druk verkeerd geschoten en zit in de weg. Als het niet lukt om een beetje te plassen en de druk te verminderen , waardoor dat weer goed komt, moet je acuut naar het ziekenhuis!!