Mag iemand die medicijnen voor cholesterol gebruikt nóóit grapefruit (sap)eten of( drinken)?

het is nog steeds onduidelijk voor sommigen,omdat op het etiket staat dat men geen grapefruit mag eten daarbij.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
5.5K

Het beste antwoord

Grapefruit en -sap kan de bloedwaarden van sommige statines (en andere medicijnen) verhogen. Dit wordt - waarschijnlijk - veroorzaakt door een interactie met een enzym genaamd, CYP3A4, dat in je ingewanden zoals de lever aanwezig is. Het enzym breekt het medicijn gedeeltelijk af, zodat er meer van het medicijn in je bloed terecht komt. In het geval van statines kan dat spierafbraak of leverbeschadiging veroorzaken.
In plaats van grapefruit of sap kan je wel sinaasappels of sinaasappelsap nemen. Dat heeft bovengenoemd effect niet.
Je kunt ook bij je huisarts om een ander cholesterolverlagend middel vragen, niet al die medicijnen reageren met grapefruit. Op de site die hieronder als link staat, staat info die ik deels voor je heb vertaald. Daar staat ook een lijst van medicijnen die reageren met grapefruits. Als je engels niet voldoende is, wil ik je er wel mee helpen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als je met de medicatie stopt, of andere medicijnen krijgt of neemt, dan kan je weer grapefruit eten. Ik ga hier geen merknamen noemen, maar er zijn in de vrije verkoop heel goede alternatieven voor de ongezonde statines (zie ook reactie van keesvi) voorhanden.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik dus ook de mijne ;-).

Andere antwoorden (1)

Ik heb ook medicijnen (niet voor cholesterol trouwens, maar er zal wel eenzelfde stof in voorkomen) waar ook geen grapefruitsap bij gebruikt mag worden.
Ik vergiste me een keer (dacht dat ik iets anders had gepakt) en heb het geweten. De rest van de avond heb ik heel pijnlijke en hardnekkige oprispingen gehad. Ik ben 's avonds nog naar de dienstdoende apotheek gegaan om rennies te kopen. Sindsdien let ik behoorlijk beter op!