Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

moet een goedaardige tumor ook worden weggehaald? en waarom moet het dan wel of niet verwijderd worden?

ik heb het zelf niet maar ik vroeg het me af.
dus ik hoef geen aardig bedoelt advies dat ik het best naar een dokter kan.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
4.8K

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Het beste antwoord

Een goedaardige tumor moet in ieder geval regelmatig worden gecontroleerd - soms verandert een goedaardige tumor in een kwaadaardige tumor.

Een goedaardige tumor waar je geen last van hebt, hoeft in principe niet te worden weggehaald.

Een goedaardige tumor waar je wel last van hebt, kan worden weggehaald. De tumor kan bijvoorbeeld een bloedvat dichtdrukken, je zicht of gehoor belemmeren, je bewegingen beperken, pijn geven, of ontsierend zijn.

Ook een goedaardige tumor die niet in de weg zit, maar waarvan we weten dat - statistisch gezien - de kans groot is dat hij een kwaadaardige tumor zal worden, kan worden verwijderd.

Of zo'n tumor wordt verwijderd, zal afhangen van de risico's van de operatie en de te verwachten voordelen. Zo zal een goedaardige tumor in de mond snel worden verwijderd (je hebt er last van en het risico van de operatie is klein), terwijl een goedaardige tumor in de hersenen liever niet zal worden verwijderd (riskante operatie).
(Lees meer...)
Cryofiel
12 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Ja als hij bij je schedel zit en hij groeit moet hij weg omdat daar gen ruimte is
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Wat is moeten, als je een goedaardige tumor bijvoorbeeld in je hersenen hebt en het groeit maar steeds door, dan moet hij wel worden verwijderd, want anders kunnen je hersenen in het gedrang komen met alle gevolgen van dien.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding