Waarom komt er vaak bloed uit de mond van neergeschoten mensen?

Dit zie je heel vaak super dramatisch in films!

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
8.2K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
En bij southpark schijten ze als ze dood gaan xD

Het beste antwoord

Ik weet t niet precies. Maar in ieder geval..de longen geven direct zuurstof aan het bloed (voornamelijk in de laatste vertakkingen, de alveolaire blaasjes, door diffusie) .. Als een kogel door de long word geboord dan kan het omringende bloed de long in stromen en zou dit door het samentrekken (contractie) van het hart het bloed de longen in kunnen stuwen.
Nogmaals, ik weet niet of het echt zo werkt, maar volgens mijn beperkte kennis zou dit de reden kunnen zijn!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

Je zegt het zelf al, het is vooral voor de drama.
Echter een mens kan bloed spuwen als de slokdarm en/of long wordt geperforeerd. Maarja, of ze dan ook nog 3 seconden dramatisch in de cameralens kijken...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bloed in de longen dacht ik altijd of maag :o
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Om het echt te laten lijken, ziet er op TV of in de fil lekker dramatisch uit.
Het kan natuurlijk ook zijn dat je in de mond of in de luchtwegen geraakt word dan zou er natuurlijk wel bloed uit de mond kunnen komen.
Of ze hebben op de tong gebeten.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De borstkas is het grootste lichaamsoppervlak om een kogel op te vangen en de longen het meest voor de hand liggende orgaan dat beschadigd wordt bij een schotwond. het is dus niet zo gek dat er bloed uit de mond komt maar bij een longschot zou dat schuimig moeten zijn of met blaasjes door vermenging met lucht.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Eigenlijk zegt T74 het al: het is een effect dat heel dramatisch overkomt.

Veel mensen schrikken van bloed, juist in een film kan die eigenschap lekker uitgebuit worden.
Het is dan ook nog eens makkelijk om een "slachtoffer" een simpele ampul met rood bietensap op het juiste moment stuk te laten bijten en de inhoud naar buiten te spugen: veel effect voor weinig moeite (=kosten)

Hoe vaker het effect gebruikt is, hoe vaker mensen in de bioscoop ook denken dat het zo hoort, en dus dat het effect weer gebruikt wordt.

Vergelijk het ook met het filmeffect waarbij een persoon die door een kogel geraakt wordt minstens een meter achteruit geworpen wordt: het ziet er dramatisch uit, maar in de praktijk zal het effect van een 9 mm kogel van 10 gram nooit een persoon van 80 kg zo ver achteruit werpen.
We zien in het in de film toch gebeuren omdat het echte effect niet dramatisch genoeg is.