Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Hoe reken je het aantal calorieën om naar kilocalorieën en andersom?

Ik zie vaak deze twee door elkaar gebruikt worden, maar hoe reken je ze om?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
5.6K

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Het beste antwoord

In het wikipediasstukje van het antwoord hierboven staat:

In diëten en dergelijke gebruikt men soms de benaming calorie voor kilocalorie, wat soms voor verwarring zorgt. In de voedingswaardeberekening en bij diëten wordt de kilocalorie nog veel gebruikt hoewel hij langzaam maar zeker door de kJ wordt verdrongen. Overigens wordt in diëetprogramma's en calorieëntabellen wel eens de waarde van 1 kcal = 4,184 kJ aangehouden. Dit is echter de waarde van de thermochemische calorie (zie beneden bij "Definities van calorie"). Praktisch merkbare gevolgen heeft dit echter niet.

Dus: in dát geval is 1 calorie toch maar 1 kCal
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik begrijp de min niet, want dit is het antwoord wat ik zocht. Bedankt!

Andere antwoorden (3)

1 kilocalorie = 1000 calorieën.
Geen verdere omrekening nodig.

Toegevoegd na 6 minuten:
Kcal -> Cal = x1000
Cal -> Kcal = :1000
(Lees meer...)
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Natuurkundig OK
"Diëet-kundig" niet OK, lees wikipedia ;-)
Kimath
12 jaar geleden
Uit de vraag kon ik dit niet goed opmaken welke bedoeld werd :)
Van calorieën (cal) naar kilocalorieën (kcal) moet je het getal DELEN door 1000.
Van kcal naar cal moet je het getal VERMENIGVULDIGEN met 1000.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
"kilo" is een voorvoegsel en betekent duizend. Dat is in de wet vastgelegd. Tegenwoordig is dat in het Meeteenhedenbesluit 2006.
De calorie heeft een eigen verhaal. Hij is in 1963 afgeschaft en vervangen door de Joule. In bepaalde gevallen is men de calorie toch blijven gebruiken, eigenlijk alleen maar bij voedsel. Beter is het over te gaan op de Joule, omdat dat een betere eenheid is. Je kan er gemakkelijker mee rekenen, en hij geeft meer inzicht.

Kilogram wordt in de volksmond vaak afgekort tot kilo. Dat geeft waarschijnlijk jouw verwarring. Het blijft eenvoudigweg 'duizend' betekenen.
In het Amerikaans gebruikt met dezelfde afkorting "k" ook wel om een kilometer aan te duiden. En dat is, jawel, 1000 meter.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding