Waarom is het voor de ene mens makkelijk om te stoppen met roken en is voor de ander het stoppen een enorme lijdensweg ?

Ik weet van sommige mensen dat ze ineens het " licht " zien , de laatste sigaret uitmaken , en nooit meer beginnen. Het vies vinden , en roken vergeten...
Van anderen weet ik dat ze jarenlang , stoppen - weer beginnen , een zwaar gevecht aangaan met het roken.

Is de rook niet voor iedereen verslavend ?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
12.7K

Het beste antwoord

Het heeft inderdaad met wilskracht te maken.
Je moet het echt zelf willen en er voor de volle 100% achter staan. Als dat niet zo is is je poging gedoemd te mislukken. Daar is het gewoon te moeilijk voor. Op het moment dat je stopt voel je je mischien wel sterk en heb je goede argumenten, maar na een poosje verdwijnen deze argumenten als sneeuw voor de zon en heb je ineens allerlei redenen waarom je er toch weer eentje op zou mogen steken van jezelf. De sigaret wint dan weer.
Ikzelf ben ook ooit gestopt met roken en heb me mijn sigaret voorgesteld als mijn vijand. Ik zei dan tegen mezelf: "Ja, hij doet wel net alsof hij mijn vriend is (de sigaret dus), maar ondertussen wil hij me kapotmaken. Hij is mijn vriend helemaal niet. En ik zal wel eens even laten zien wie hier sterker is. Wie denkt hij wel dat hij is?
Hij wil me inpalmen, maar ik trap er mooi niet in" Dit heeft mij persoonlijk sterk gemaakt. Ook op het moment dat ik b.v. (ik noem maar wat) vier weken gestopt was, dacht ik bij mezelf: "het zou heel zonde zijn als ik nu weer zou beginnen, want dan zijn die afgelopen vier weken voor niets geweest". Het kan ook helpen om voor jezelf de argumenten op te schrijven waarom je stopt. Wanneer je éénmaal gestopt bent en de sigaret het weer dreigt te gaan winnen en er ineens allerlei argumenten in je hoofd zitten om er toch weer één aan te steken, kan dit je helpen. Je pakt dan je blaadje met de argumenten waarom je gestopt bent erbij en kunt jezelf dan weer sterk maken. Want het is net alsof de drang naar een sigaret je hersenspoelt, echt waar.
Maar bedenk dus vooral dat die sigaret, die zo graag jou weer in wil palmen, helemaal jouw vriend niet is. Hij is je vijand, hij maakt je kapot.
Ik ben ondertussen nooit meer begonnen met roken. Sinds mijn moeder jaren geleden overleden is aan longkanker (ja, ze rookte ook), zal ik het ook niet meer in mijn hoofd halen om ooit nog te beginnen. Ik heb de sigaret verslagen en ik ben blij. Blij niet meer afhankelijk te hoeven zijn van de sigaret, van de drang naar een sigaret.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (13)

jawel het is voor iedereen verslavend. het is een kwestie van wilskracht en doorzettingsvermogen.

ik heb 30 jaar gerookt, als een ketter! mijn man walgt ervan dat hij rookt en wil niets liever dan stoppen en het lukt hem niet. om hem te supporten zei ik, ik stop ook. hij rookte de volgende dag alweer en ik dacht na 24 uur volgehouden te hebben, ik WIL dit vol blijven houden. Ondanks de mega afkickverschijnselen waardoor ik echt heel erg ziek was, heb ik volgehouden. ik rook nu al bijna anderhalf jaar niet meer.

ik vind het nog steeds niet vies, en ik snak er nog steeds naar af en toe, maar ik WIL niet meer. en het lukt!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
petje af, +1
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
en volhouden.+1
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Wilskracht...+1
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Precies! Een kruis voor het leven, maar het getuigt wel van karakter! ook een +1 van mij!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
thnx allemaal....
Ik geloof er niets van dat sommige mensen geen enkele moeite hebben met stoppen met roken.
Niet als ze ECHT jarenlang verslaafd zijn geweest!
De lichamelijke verslaving verdwijnt vrij snel, maar de geestelijke verslaving, die tussen de oren weet je wel, die houdt je denk ik misschien wel de rest van je leven.
En ik ken NIEMAND die dat anders ervaart!
(including myself...)
Als je eenmaal verslaafd bent geweest zul je echt nooit meer het roken vergeten of het vies gaan vinden.
En als je zegt dat dat wel zo is, dan lieg je.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Klopt, +1
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ben ik met je eens. ik vind het ook nog steeds neit vies en moet er elke dag tegen vechten.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Klopt, ik ook, en dat na ruim een half jaar.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Jouw antwoord verderop bewijst toch het tegendeel. Je schrijft zelf: 'ben er 10 jaar vanaf maar heb tussendoor een jaar gerookt', en 'inderdaad is er soms de behoefte na een gezellige dag op een terrasje ofzo'. Dus ook jij bent het roken nooit vergeten en je bent het ook nooit vies gaan vinden. Toch?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
"Als je eenmaal verslaafd bent geweest zul je echt nooit meer het roken vergeten of het vies gaan vinden.
En als je zegt dat dat wel zo is, dan lieg je." Dan lieg ik .....( Heb 15 jaar gerookt, ben in één keer gestopt en heb er nooit weer naar omgezien, en heb er ook geen moeite mee).
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dan ben je ook nooit echt verslaafd geweest.
Misschien was je een gezelligheidsroker of piktje je zo af en toe een sigaretje mee.
Maar je was er niet een van 'n pakje per dag 15 jaar lang.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Hoe weet jij dit allemaal?
Ik rookte 2 pakjes zware van Nelle per week...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nou, dan ben jij inderdaad de uitzondering die de regel bevestigt.
Vertel ons je geheim zou ik zeggen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Wilskracht..............
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Wilskracht is iets anders dan 'er nooit meer naar omzien en er nooit moeite mee hebben'.
Het kenmerk van een veslaving is juist dat het moeite kost om er vanaf te komen en te blijven.
Ook ik heb voldoende wilskracht want ik rook al een hele tijd niet meer.
Maar dat wil niet zeggen dat ik er af en toe enorm naar verlang!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Pffff.... Jij geeft ook niet op hé......
In MIJN geval: De eerste week (of mischien wel anderhalve week) op wilskracht, en daarna heb IK er nooit meer naar omgekeken, of heb IK er nooit meer naar verlangd....
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
dan heb je nog geen antwoord gegeven op mijn vraag: vertel ons je geheim: hoe komt het dat je er, na anderhalve week dan, nooit meer naar omgekeken hebt?
Geen wilskracht dus, zoals je eerder aangaf, want je zegt nu zelf dat dat alleen gold voor de eerste anderhalve week.
Wat is dat wel je geheim??
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik zag ineens 'het licht'......
Sommige mensen hebben zo'n goed doel en krijgen veel steun en hulp dat het makkelijker gaat! Maar het is voor iedereen verslavend!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
kijk op ikstop.nl. hier vind je alle antwoorden.
het heeft te maken met een gelukstofje in je hersenen te maken. deze zakt als je stopt met het roken. en zoals de meeste mensen wil je je lekker voelen.
voor sommige mensen zoals ik. (zat in een nieuwe levensfase) en daar hoorde het stoppen met roken ook mee. (mijn geluksstofje was al hoger)

en je hebt mensen die idd door wilskracht het vol kunnen houden.
maar nicotine is het snelst verslavende stof, dus sneller als alcohol, heroine.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nou ik rook ook ,kan er heel moeilijk mee stoppen .
nog nooit echt serieus geprobeert,integen stelling tot drinken waar ik zo van de ene op de andere dag mee gestopt ben ,zonder moeite.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Toch kun je het jezelf veel makkelijker maken om te stoppen met roken als je weet hoe.
Mijn ervaring na 22jaar 1pakje per dag gerookt te hebben bewijst dat.Wanneer je bewust stopt met roken heb je vrijwel geen afkick verschijnselen .Het boekje de opluchting gaat hier dieper op in en gaat ook dieper in op de geestelijke verslaving
http://deopluchting.nl/ .
Wanneer je met je gevoel en verstand op een lijn zit dan begrijp je waarom je rookt en dan heb je het voor 90%overwonnen,
Ben er nu al weer 10 jaar vanaf (moet wel zeggen dat ik tussen door nog 1 jaar gerookt hebt maar dat waren de omstandigheden )daarna gewoon weer gestopt.
En idd soms is er die behoefte bv na een gezellige dag op een terrasje of zo maar die momenten zijn te kort om te benoemen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
de een heeft betere beweeg reden dan de ander.
neem nou mij. ik deed een zwangerschaps test. deze was positief en drukte mijn sigaret uit. en het was echt wel zwaar. maar ik heb een hele goede reden, dat is iets dat je je steeds weer herinnerd. je kiest niet meer alleen voor je eigen gezondheid dan.
natuurlijk is niet iedereen zwanger, maar mensen die acuut en inneens stoppen hebben minstens zule goede redenen, eigen gezonheid of geld, of zijn hun eigen stank geboon beu.
als je dus 100% achter je eigen beslissing staat is het stoppen ''makkelijker'' dan wanneer je het alleen doet omdat je weet dat het beter/goedkoper is.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
IK denk dat het voor niemand echt makkelijk is om te stoppen met roken.Maar ik denk dat je er iets anders voor in de plaats moet krijgen.Ik denk dat het zo simpel is.Ik ben helemaal per ongeluk gestopt met roken, daarom kwam er ook geen stress bij kijken.Dat kwam zo: ik arriveerde op een vakantiebestemming met één aangestoken pakje in mijn tas.Bleek dat er kilometers in de buurt geen winkel was, geen rokers in het gezelschap, en geen vervoer.Na één week was ik van het roken af, ik was elke dag mee gaan wandelen, meer en meer kilometers, op de duur werd dat een verslaving die nooit meer is over gegaan.Ik kan nu nog steeds niet vatten hoe ik zoveel jaren aan zo'n stinkende sigaret heb liggen trekken.Ondertussen ben ik al vele jaren rookvrij.Ik kreeg een gezonde wandelverslaving,er zijn nog vele andere leuke verslavingen te bedenken om je rookverslaving mee te ruilen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het klinkt afgezaagd maar je moet echt WILLEN. En vaak is het een "eigenlijk zou ik moeten stoppen". Maar dat is niet echt van binnenuit willen.

Sommige vrouwen raken gemotiveerd als ze zwanger raken, andere mensen wanneer ze een familielid zien sterven aan longkanker a.g.v. roken (ik).

Weer anderen zijn en blijven maar aan het vechten met zichzelf, dan weer stoppen dan weer beginnen. Ik zeg altijd: als je niet zeker bent stop dan niet! Probeer dan te minderen en het in de hand te houden. Dat is erg lastig, en lukt zelden, maar dat is een gevecht dat je in elk geval nooit volledig verliest.

Bovendien word je daar ook vervelend en moe van, maar dat helpt wel om jezelf over de streep te trekken bij een gebeurtenis. Bijvoorbeeld mensen die van de dokter "eigenliijk" niet mogen roken. Dat is geen motivatie, dat is dwang. Daar verzet een mens zich tegen.

Of als iemand's partner het niet wil. Dwang geeft verzet.
Maar als men aan het soebatten gaat met minder roken, dan toch weer even meer, dan weer minder, overwegen te stoppen, etc. word men er zo vervelend van dat vaak een gebeurtenis voldoende is om het besluit definitief te nemen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als je wilt stoppen maar het 'duiveltje in je hoofd' is niet overtuigd, dan is het moeilijk en tot mislukken gedoemd, vroeg of laat.

Als ook het stemmetje in je hoofd daadwerkelijk overtuigd is (en dat lukt *niet* met argumenten, dat moet echt op het echte gevoel)
DAN is het niet moeilijk, Dan is zo'n ding aansteken veel moeilijker.

Ik stopte ooit toen ik 28 was.... ding uit en nooit meer aangedaan. Geen zin in, geen moeite. Door kleine kindertjes in huis WILDE ik niet meer.

Vele jaren later (17 om precies te zijn) ging het toch mis. En ik weer roken als een schoorsteen (slof per week)....
Een jaar geleden had ik een ongeval met een klaplong. Al in het ziekenhuis (de kroeg aan de overkant) stak ik er weer een op.... De derde deed zo'n zeer........ Dus sindsdien helemaal niks meer...

de associatie vroeger was: 'roken is fijn'
en nu is hij: 'roken is pijn'

als het stemmetje dat weet, dat verbied hij je te roken in plaats van je te verleiden om.....

Het lastige is dat je dat stemmetje niet kunt commanderen, vergeet dat maar....
Niet met argumenten, niet met wilskracht, nergens mee.....
Hij is wel 'om te krijgen' puur op gevoel en ervaringen....
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je moet wel zelfdiscipline hebben en weerstand kunnen bieden tegen verleidingen. Dat gaat niet iedereen even gemakkelijk af.

Toegevoegd na 1 minuut:
Het kan ook zijn dat je een goede smoezenkoning bent.
Dan kan je tegen jezelf zeggen. Nou, nu heb ik wel een sigaret verdiend, dan ga ik morgen echt stoppen.

Andere mensen zullen dan tegen zichzelf zeggen: Nee, mag niet, ik stop nu!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
komt misschien wat Lullig over maar de gene die weer verder gaan zijn gewoon zwak.. ik heb mijn beppe bijv. die heeft jaren en jaren als een stoomboot gerookt.. en van de 1 op de andere dag zei ze: "ik stop" en ze heeft sinds dien ook geen sigaret aan geraakt! mensen die zeggen dat ze stoppen en het vervolgens proberen houden het niet vol.. je moet een andere afleiding zoeken als jij de drang krijgt naar nicotine..vreet mijn part een kauwgompje of.. eet een fruitsnoepje.. verzin iets..

Nogmaals mijn excusses voor mijn grove reactie!!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Doelen bereik je met wilskracht. Ik geloof dat als je maar hard genoeg wilt, (bijna) alles kunt bereiken. Ikzelf ben nu 15 dagen gestopt. Tips die mij helpen tot nu toe. Zorg dat je zo min mogelijk bent in omgevingen waar mensen roken. Zorg dat je in iedergeval de eerste week niet in de buurt van een roker komt. Schrijf alle dingen op die de moeite waard zijn om te stoppen met roken en leg dat naast je tandenborstel in de badkamer. Vertel iedereen dat je stopt en beloon jezelf elke dag dat je niet gerookt hebt. Mocht je een terugval hebben. Schrijf dan de voor en tegens op van het roken en bedenk je waarom je gestopt was.