is er een plek waar je helemaal tot rust kan komen?

Ik zoek iets waar je voor een periode helemaal tot rust kan komen, zonder al te veel prikkels waar ik alles gewoon kan vergeten zodat ik daarna hopelijk wat minder angstig,geïsoleerd kan zijn en er bij wijze van weer helemaal tegen aan zou kunnen. Want ik heb het idee dat door alles bij mij verleden enzo dat het me inhaald ik kan het niet zo goed uitleggen maar in ieder geval niet iets met psygoloog of iets maar gewoon een plek voor een periode dat ik tot rust kan komen

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
16.5K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Uit je vraag maak ik op dat je niet geïnteresseerd bent in de oude psychologische benadering, te weten, verdringing. Voorheen waren psychologen van mening door veel te praten over hetgeen je last van had dat je dan kon verwerken. Echter, sinds jaar en dag geven ook psychologen de voorkeur aan een andere benadering. In deze benadering wordt de nadruk niet op het probleem gelegd, maar op het stukje bij beetje leren omgaan met je angst en emotie. Wellicht doe je er verstandig aan toch eens een consult te proberen! Sterkte
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
EMDR kan ook helpen :)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Zoek een mooi retraite adres, zie o.a.: http://retraite.startpagina.nl/
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
En kijk eens hier voor een zeer korte retraite:
http://www.onthaasting.nl/
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Zoek het niet te ingewikkeld en niet te ver. Vlucht niet voor jezelf.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Vluchten kan niet, je problemen vluchten gezellig mee.

Het beste antwoord

Tja, aan de plaatsen en methodes die reeds genoemd zijn heb ik niets toe te voegen.
Wees je er alleen wel van bewust dat, waar je ook bent en wat je ook doet, je jezelf altijd met je mee neemt. Weglopen gaat niet. Het kan kort of het kan lang duren, je zult toch ooit de confrontatie moeten aangaan met wat er is gebeurd en het inderdaad een plekje moeten geven.
Je verhaal is voor mij heel herkenbaar.
Je 'hoofd' is duidelijk degene die rust zoekt. En hoe vervelend het ook klinkt: lichamelijke rust is daarvoor de oplossing niet. Het kan tijdelijk verlichting geven, dat wel, maar is geen blijvende oplossing.
Laatst hoorde ik dit: "Once I get the lesson, I no longer need the experience". Ik heb dat voor mezelf vertaald met 'wanneer ik eindelijk door heb waar 'm de kneep zit, heb ik die steeds terugkerende vervelende situatie niet meer nodig'.
Het verleden kan je alleen maar inhalen wanneer er dingen zijn die je nog niet (goed genoeg) hebt verwerkt of 'de les hebt geleerd'.
Sorry, toch nog psychologisch geworden. Ik hoop echter dat je begrijpt dat ik dit met de beste bedoelingen heb gedaan.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (28)

er is een stilte huis in nijmegen (zie bron)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Denk eens na waar je prettige associaties bij krijgt
Voor de één kan het een bezoek aan een hortus op een rustige dag zijn (lekker in het groen zitten). Voor de ander de pier aflopen in Hoek van Holland tijdens een flinke storm (even alles uit je hoofd laten waaien).
Voor een derde een veilig en rustig plekje thuis (je bed??) waar je ook niet wordt gestoord door andere mensen.
No 4 een koptelefoon met goede muziek etc etc

Iedereen is anders en heeft daarmee iets anders nodig
amigo
12 jaar geleden
Neem eens een vakantie in een wellness center. Daar kan je helemaal tot rust komen.

http://www.wellnessbreaks.nl/aquamarijn-verkozen-tot-beste-wellnesscentrum-van-vlaanderen.html
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Neem een kleine vakantie naar schotland ga nessie zoeken wandelen door de natuur. De mensen zijn er vriendelijk als je iets nodig hebt.

Je kan misschien ook via marktplaats oid kijken voor een chaletje waar je je even in kan terug trekken.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Rust in het hoofd is rust op het veld heeft mijn trainer me wel eens gezegt. Het werkt ook precies andersom ruim het thuis eens lekker op porbeer nieuwe dingen uit zorg dat je rust in je hoofd krijgt dan komt de ontspanning vanzelf wel
Hierboven genoeg goede ontspannings tips;)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ga eens naar een kerk, of klooster. Van velen hoor ik dat je daar even helemaal tot jezelf kan komen en rust kan vinden. Heel veelbelovende en mooie verhalen over gehoord.

Toegevoegd na 1 dag:
Zelf ben ik christelijk en kan ik altijd rust vinden bij God. Tip: doe eens een gebed. Baat het niet dan schaadt het niet toch?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+ Ik zie hier het antwoord al staan dat ik ook wilde schrijven.
In het na seizoen probeer je op een camping die niet al te ver weg is maar toch ook net ver genoeg weg is voor je vrienden of familie zodat ze niet de behoefte hebben om even gezellig een avondje langs te komen om bier te drinken,een sta caravan te huren. In het na seizoen zijn namelijk de meeste mensen al weer naar huis toe en is het op zo,n camping nagenoeg uit gestorven. Je kunt daar dan heerlijk rond lopen en tot rust komen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Kasteel de Slangenburg in Doetinchem biedt zoiets.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat ziet er inderdaad best goed en betaalbaar uit! +
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Mijn zusje is er meerdere malen naar toe gegaan en is er laaiend enthousiast over, terwijl ze altijd heel kritisch is. Veel succes met het op orde brengen van de onrust in je hoofd!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Noem je dat prijzig? 55 euro per dag voor slapen, drie maaltijden en koffie en thee tussendoor (volpension dus)?!! Ik vind het spotgoedkoop. Op de site staat ook dat alles ongeveer kostprijs is en ik geloof het zo.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Hm, ik keek net nog even op die site en je kunt er zelfs al voor 49 euro terecht.
Lees de suggesties eens die hier al gegeven zijn:

http://www.goeievraag.nl/vraag/ken-plek-bijna-complete-rust.107108

En dan is het ook nog afhankelijk van:
Hoe lang wil je weg?
Mag het wat kosten?

Gaat het om heel kort even weg van alles, dan vind ik het binnengaan van een kerk geen slecht idee. Ik deed dat ook regelmatig toen het even niet goed met me ging.
Ik ben helemaal niet gelovig, maar de stilte en het "niets" deed mij toch goed.

Er worden heel wat retraite-weekenden en weken aangeboden voor prijzen van rond de 600 euro voor drie dagen en nachten.
Hier een voorbeeld:
http://www.deintentie.nl/viewinfo.php?info_id=6
Van de niet-commerciele kloosterretraites kan ik niet veel vinden.

Wij gaan graag in het voorjaar, doordeweeks, naar een kleine boerderijcamping, met uitzicht op koeien en schapen.
Die zijn er genoeg en heel veel verhuren ze ook een caravan of een pipowagen.
Alleen of met z'n tweeen dan alleen maar fietsen en wandelen en over weilanden uitkijken.
http://www.vekabo.nl/
of
http://www.svr.nl/

Een cursus mindfulness kan ook heel goed zijn. De oorsprong ligt in het Boeddhisme.
Je leert een levenshouding die zich kenmerkt door acceptatie van onvermijdelijke negatieve en positieve ervaringen: aanvaarding.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Sommigen mensen komen helemaal tot rust achter de geraniums. Als dit is wat je wilt: koop geraniums.

Maar ik denk dat je juist niet moet proberen om dingen te vergeten, maar om ze een plekje te geven.

Ga wat leuks doen, en daardoor verdwijnen de vervelende dingen naar de achtergrond.

Maar als je tot rust wilt komen: Luie stoel en een koptelefoon op met rustgevende muziek.

Nog beter: stap op de fiets en rijdt de natuur in.
Zoek een stil plekje op en luister naar de vogels.

Kans is echter groot dat als je op een rustig plekje zit, je gedachten juist gaan malen en je dus niet tot rust komt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Taizé (zie link), daar kun je een week in stilte doorbrengen om tot rust te komen en je te bezinnen.
Ook als je niet gelovig bent hoor.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Waar kun je dat beter doen dan bij diegene die je gemaakt heeft. En die alles gemaakt heeft,
bomen, vogels, enz. Diegene die je binnenste kent, die weet wat je voelt en wat je denkt. De Here Jezus!
Bij hem is de lijn nooit bezet! Hij heeft geen wachttijd!
Hij...stelt je nooit teleur. Je kunt tegen hem mopperen, bij hem huilen en hem vragen of hij je de weg wil wijzen.
Misschien denk je wat heb ik nou aan iemand die ik niet zie!
Ga het maar proberen net als adem halen je ziet ook de zuurstof niet. Toch is het er. En zoek daarna mensen aan wie je je op kunt warmen. Succes met je zoektocht.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
http://www.kleinevos.com/fotos.html

Dit zou een hele mooie plek kunnen zijn, helemaal in het bos. Ik weet niet of het geld mag kosten?
Je zou ook (ik weet het, het mag niet) Maar met een tentje gaan wild kameren. Zelf genoeg eten en drinken mee nemen zodat je ook niet naar de winkel hoeft en ergens een rustig plekje zoeken. Beter 2 dagen volledig tot jezelf komen, dan 2 weken op een overvolle camping met jengelende kinderen enzo. Maar wat je ook gaat doen, blijf lekker bewegen alle dagen, dan kan je geest ook weer opladen, geniet van alles om je heen.

sterkte
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
een paar maanden op een natuurcamping !
heeerlijk en rustgevend vooral als je een hangmat meeneemt.
ik geloof dat het maar 3 euro perdag is
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
In je slaapkamer. Daar is niemand. En ook in een gebedshuis (synagoge, moskee, kerk enz..).
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Voordelige opties zijn:
* de jeugdherbergen overal in Nederland, die ten eerste niet alleen voor jongeren zijn, ten tweede ook privékamers hebben en ten derde nu anders heten: Stayokay hostels: http://www.stayokay.com/index.php?pageID=3250

*Trekkershutten: houten blokhutten die knus, eenvoudig maar doelmatig zijn ingericht. Als u wat meer luxe zoekt, staan er op diverse locaties Trekkershutten Plus en Trekkershutten Comfort. Deze Trekkershutten zijn ruimer van opzet en voorzien van stromend water en een koelkast.
Trekkershutten vind je zowel op eenvoudige kampeerterreinen waar vooral de rust centraal staat, als op op campings met uitgebreide recreatieve voorzieningen.
http://www.trekkershutten.nl/
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik zou zeggen, de ardennen kan zalig zijn, de bossen , de lucht, de natuur, daar word ik rustig van.
Of bijvoorbeeld aan de zee, maar dan buiten de vakanties, zonder het toerisme, kan ook rustgevend zijn.
Het water, de zeelucht, zonsondergang.....
Zoek uit voorjezelf wat je rustgevend kan maken, want dit is relatief.
En zoek die plaats dan op, veel succes!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Fietsen. Hele einden fietsen. Koop een knooppuntenkaart en fiets je fiets aan flarden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
In een Kiboets in Israel.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Een weekje Taizé lijkt me hiervoor heel geschikt. Maar dat is al gezegd. De velden, de regelmatigheid, de structuur, het is prikkelarm.

Je kan ook 's nachts wandelen door de duinen, waar er geen licht is, liefst bij nieuwe maan. De geheimzinnige rust van de nacht kan je goed doen.

Tenslotte kun je ook een tocht naar Santiago maken. De eenzaamheid en de cadans van het lopen brengen je in een trance van uiterste rust.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ga lekker wandelen in de duinen. Klinkt raar maar ik vond rust en stilte op de begraafplaats. Daar staat ook niemand je raar aan te kijken als je de tranen de vrije loop laat....
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
En als je op zo'n rustig plekje bent, maalt er nog vanalles door je hoofd heen. Vind eerst rust bij jezelf.

- Leef in het hier & nu.
- Richt je op je omgeving. Wat neem je waar?
- Neem een negatief beeld in je hoofd. Maak de beelden minder scherp, demp het geluid, zodat de beelden langzaam vervagen en uit je hoofd weg vloeien.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
In Zeeland, het Rana Natuurpark, hierin is een stilte ruimte
gemaakt, er komen honderden mensen per jaar.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Wat ziet dat er inderdaad rustig en gezellig uit, Ed.
Mooie foto ook!
+1
Als je echt diep in je zelf gaat, kun je in jezelf tot rust komen, dat zou de plek kunnen zijn.
Probeer anders eens te mediteren op een vertrouwde plek..

Groetjes en veel plezier
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik denk dat dat voor iedereen weer anders is. Bij mij bijvoorbeeld, werkt het strand goed.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik denk ook dat je bijv kan proberen om een keer naar de kerk te gaan, of een klooster waar ze 's ochtends vroeg vaak zang gebeden hebben.
Je hoeft niet gelovig te zijn om binnen te gaan of om de rust te ontvangen. Het is iets dat iedereen kan voelen.
Mijn ervaring is dat de kerk in eerste instantie als fundament kan dienen voor het oplossen van problemen in het leven door er op een bepaalde manier naar te kijken of het los te laten en gewoon even "niets" te zijn en te voelen.
Dat gebeurt bij mij als ik luister naar gezongen gebeden van de zusters, hoe dan ook, als het niet helpt is het ook niet verkeerd geweest denk ik :)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
(Thuis) In je bed
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
voor sommige mensen is dat het toilet?:)