Hoeveel liter water per dag mag je nou echt?

Ik neem aan dat je na 4 liter toch niet al 'watervergiftiging' kan oplopen?

Weet jij het antwoord?

/2500

Nee, 4 liter kan je makkelijk drinken op een dag. Je mag het alleen niet in een keer opdrinken. Toegevoegd na 7 minuten: Bij grote activiteit of warmte kan je op zich ook wel 4 liter per dag uitscheiden door zweet en urineren, normaal zal dat eerder op iets van 2 liter liggen. Als je eet krijg je ook zo'n liter water binnen (afhankelijk van het voedsel). Als je over een dag erg veel drinkt, bijvoorbeeld 4 liter dan plas je het teveel ook uit. Als je die vier liter over langere tijd neemt kunnen je nieren het teveel aan vocht makkelijk aan. Wat bij duursporten wordt aangeraden is om steeds een beetje water te drinken en aan het water iets zout toe te voegen. Je kan een duur sportdrankje nemen, maar kan het ook zelf maken. Toegevoegd na 10 minuten: Als je het gevoel hebt teveel te hebben gedronken is het wel aan te raden wat zout of suiker in te nemen. Toegevoegd na 15 minuten: ------------------------------------------- Kortom: Watervergiftiging ontstaat bij de combinatie van teveel water en te weinig inname van elektrolyten (zouten of suikers, maar bij voorkeur zouten). -------------------------------------------

Bronnen:
http://nl.wikipedia.org/wiki/Waterintoxicatie
http://www.lenntech.nl/watervergiftiging.htm

Hoeveel je moet/mag drinken hangt van de inspanning die je levert, de temperatuur, de luchtvochtigheid en hoeveel je zweet. Op een normale dag zal je een liter of 1 1/2 drinken. Op een hete dag waarbij je hard moet werken (fysiek) kan dat wel oplopen tot 6 liter over de dag verdeeld.

Als je niet meer dan een kwart tot een halve liter water tegelijkertijd drinkt is dat niet schadelijk voor je gezondheid. Je hebt per dag 30 ml water per kg lichaamsgewicht nodig. Dat komt neer op acht tot tien glazen per dag. Water is iets anders dan vocht. Koffie, thee, melk, frisdranken en alcohol moet je zien als voeding en zeker als iets anders dan water. Deze dranken, die je als voedsel moet beschouwen, hebben een matige tot zelfs uitgesproken uitdrogende werking. De aanbevolen hoeveelheid water moet je dus drinken buiten beschouwing van andere dranken. Per twee liter water heb je een halve theelepel zout nodig. Drink je vier liter water of meer dan is het dus verstandig om naar verhouding een klein beetje zout toe te voegen voor de elektrolytenbalans in het lichaam. Goeie vraag!

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100