hoe weet ik wanneer ik ongesteld word? :$

ik ben al wel ongesteld maar word er steeds weer door verrast. hoe kan ik weten wanneer het er weer is?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
4.8K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je weet het eigenlijk alleen precies zeker wanneer, als je aan de pil bent. Dan krijg een een "bloeding" (is geen echte menstruatie) in de stopweek.

Antwoorden (6)

Noteer eerst voor een paar maanden op welke dag je menstruatie begint.
Dan kun je het in de gaten houden. Er liggen (verschillend per vrouw) zo'n 27 tot 32 dagen in een cyclus. Maar kan ook iets meer of minder zijn.
Als je nog niet zolang menstrueert kan het zijn dat er nog helemaal geen regelmaat in zit. Maar meestal komt dat vanzelf goed.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
In een agenda opschrijven en na een half jaar opmerken wat het gemiddelde is van de aanvang en de duur van de cycli.
Stel u krijgt het op de 10e van elke maand, en zonder ziekte of stress blijft dat zo op of omstreeks die zelfde periode van de maand komen.

(bedenk dat er maanden van 28, 30 of 31 dagen zijn)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Vaak zijn tekenen van aankomende ongesteldheid een beetje zeurende buikpijn en een gespannen gevoel in je borsten, misschien kun je daar eens opletten.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Lang niet iedereen hef secundaire klachten bij de menstruatie,zoals buikpijn of zere borsten vlak voor het zo ver is. Wees daar in eerste instantie maar heel blij mee.

Nadeel is echter dat het je nog wel eens kan vervallen, vooral als je nog jong bent en misschien nog niet zo regelmatig menstrueert. Je kunt het een poosje bijhouden op een klein kalendertje (gewoon zo'n dingetje wat in je portemonnee past) en kijken of er al een patroon in te ontdekken is. Dan kun je daar op anticiperen. Normaal is elke 28 tot 35 dagen.

Is er nog geen peil op te trekken ? Geen nood , dat komt vanzelf. Gewoon altijd zorgen dat je spullen bij je hebt als je de deur uitgaat.

Menstrueer je al meer dan 5 jaar en is het nog steeds ontzettend onregelmatig (wat vooral bij overgewicht en ondergewicht voorkomt), dan wordt het wellicht toch tijd voor een gesprekje met de huisarts. Kwaad kan het meestal niet, maar dat weet je dan in elk geval zeker.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Tijdens de menstruatie voelt een vrouw zich vaak niet lekker. De meest voorkomende klachten zijn buikpijn en rugpijn die veroorzaakt worden door de samentrekking van de baarmoeder.

In de dagen voor de menstruatie komt bij veel vrouwen premenstruele spanning voor. Door sterke veranderingen in de hormoonspiegels in het lichaam van de vrouw kan hoofdpijn of spierpijn optreden. Ook kunnen de borsten wat opzwellen en gevoelig zijn. Verder zijn veel vrouwen prikkelbaar.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik heb inderdaad dat mijn borsten elke keer weer gevoelig worden voordat ik ongesteld wordt, dus zodar ze gevoelig zijn wordt ik 2-3 dagen vanaf de gevoeligheid ongesteld. Wat is gevoeligheid bij mij? Ten eerste zwellen ze een beetje op, ik merk goed verschil dat ze groter zijn, verder doet het zeer als ik er druk op uitoefen of aanraak, of ik voel ze goed als ik op mijn buik ga slapen. Nu wacht ik eigenlijk ook hierop, zodat ik er voorbereid op ben.. Ps niet bij alle vrouwen kan deze overgevoeligheid ontstaan