Kan je een twijfelziekte hebben?

Ik ben een enorme twijfelaar. Ik kan geen besluiten nemen en ga hier dan ook echt op door. Dit heeft ook mentale gevolgen zoals stress. Ik raak er eigenlijk ziek door. Ik ben namelijk extreem onzeker. Ik zit nu in een periode met stoppen of doorgaan met mijn scriptie, hier ben ik al maanden mee bezig al sinds mijn opzet. Mijn onzekerheid is erger geworden, ik ben verward, mijn brein voelt mistig en ik kan niet eens meer besluiten nemen in de meest simpelste dingen als het kiezen van frisdrank. Ik ben ook bang dat ik nooit meer opnieuw kan beginnen met het schrijven van een scriptie omdat het mentaal zoveel energie vergt en ik er mentaal klaar mee ben.

3 jaar geleden
in: Psyche
1.8K
Antoni
3 jaar geleden
Bespreek je twijfel(s) met je scriptiebegeleider. Je bent bij lange na niet de eerste student die problemen heeft bij het schrijven van zijn scriptie. De universiteit kan je hierbij begeleiden, niet alleen bij het schrijven van de scriptie, maar ook bij het tegengaan van stress. Zoek hulp, dan gaat het zeker lukken, zo raad ik je aan! Het is heel jammer als je de laatste fase van je studie niet afrondt. Dan heb je veel tijd, geld en moeite geïnvesteerd zonder een positief resultaat te hebben bereikt!

Antwoorden (1)

Ja, dit wordt wel chronische onzekerheid genoemd.
Soms wordt deze onzekerheid veroorzaakt door een negatief zelfbeeld en onrealistisch hoge verwachtingen. Hopelijk kan een psycholoog je helpen van deze ‘twijfelziekte’ af te komen.
Sterkte!
SimonV