hoe ga ik om met iemand die een weekend terug is uit een afkickkliniek?

Een vriend van mij komt dit weekend terug uit een afkickkliniek, na het weekend gaat hij weer terug.
Hij is alcohol en speedverslaafd. We zijn nu bang dat hij het op een drinken gaat zetten. Hij heeft adhd, autisme, pleinvrees en zware depressies.
Hij is nu 1,5 week opgenomen geweest, hij is 28 jaar. Volwassen en volledig beschikkingsbevoegd.
Het is echt moeilijk. We denken, van laat het maar op zijn beloop, zien wat er gebeurt...... maarja.... Wat zijn jullie ervaringen, ideeën ?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Psyche
1K
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
dat je vriend grote psychische/psychatrische problemen heeft is duidelijk. Omdat het je vriend is, bied je hem steun en een luisterend oor. Benadruk de positieve keuzes die hij maakt, zoals het zich laten behandelen. Laat het behandelen zelf over aan professionals, maar bespreek met hem hoe hij denkt dat je hem kan helpen in zijn leven op een manier dat het productief voor hem is. Succes !
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ik heb net zoiets in mijn omgeving gehad. Diegene mocht het weekend alleen naar huis, als hij zich hield aan een draaiboek die hij samen met de kliniek had gemaakt. Dag besteding is belangrijk. Zorg dat hij zeker het eerste weekend niet alleen is. Los hiervan is 1,5 week heel kort om al op weekend verlof te gaan.. Bedoel je niet 1,5 maand? Na 1,5 week ben je nog aan het ontgiften van de drugs en volgens mij zit je dan ook nog aan de vitamine injecties om een insult te voorkomen wat de alcohol betreft.

Het beste antwoord

Het enige dat je kunt doen, is je grenzen bewaken.
Gaat hij drinken of gebruiken maak duidelijk dat t dan" exit" is.
Benoem wel dat je dat gedrag van hem niet wilt...niet dat je hem afwijst als persoon.
Mijn ervaring is, dat je niemand kunt helpen, die daar niet aan toe is.
Het is een ziekte, die net als lichamelijke aandoeningen niet maar even kunnen worden gestopt naar believen.
De enige controle die je erover hebt, is zorgen dat t jou zo min mogelijk aantast.
En wat er met hem gebeurd, gebeurd geen seconde eerder dan dat hij eraan toe is..Succes..!!