Waarom vinden we dingen leuk die we leuk vinden?

Vinden wij dingen leuk omdat wij dat ons zelf hebben aangeleerd of ligt dat in onze genen of uit eerdere ervaringen?
Bijvoorbeeld gek ben op koken maar niet op taart bakken..
Wat bepaalt wat ik leuk vind? Ik heb immers nog nooit negatieve ervaringen gehad met taart bakken en ik vind taart ook erg lekker.. waarom vind ik het dan toch niet leuk?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
1.4K

Het beste antwoord

Ik denk zelf dat je alles leuk kan vinden als je er voor open staat. Als je zelf open staat voor nieuwe dingen ben je sneller geneigd om de leuke dingen van dat nieuwe in te zien.
Ook is het goed als iemand heel enthousiast is over taart bakken en hij/zij brengt het op een hele plezerige manier dan denk dat je uiteindelijk het zef ook leuk gaat vinden. Als iemand die taart gaat bakken dat heel negatief brengt dan associeer je taart bakken ook met negatieve zaken. Maar het is natuurlijk wel makkelijker om iets ovr te brenge als de ander dat al met positieve zaken assoceert. Als voorbeeld eten; ik associeer eten met gezellig, lekker, elkaar zijn en genieten. Daardoor lvind ik met eten bezig zijn ook leuk, ondanks dat het vaak veel werk is en het opruimen van alles vaak net zo veel tijd kost als het maken van het gerecht.
Dit is in ieder geva mijn idee over waarom je iets of iemand leuk vindt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

De genetische aanleg voor zaken die we leuk of juist niet leuk vinden, is waarschijnlijk uitermate gecompliceerd.
Met honderden zoniet duizenden handelingen die we leuk , aardig of zelfs niet leuk vinden.
Gek genoeg, zeker als we er van uit gaan dat het erfelijk is, kan dat bij het ouder worden enigzinds veranderen.
Wat ook speelt, dat er dingen zijn die we niet kennen en dus ook niet weten of we het leuk of niet leuk vinden.
Maar in grote lijnen liggen bepaalde voorkeuren vast in onze genen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Wie je bent is bepaald door een combinatie van je genen en je omgeving (opvoeding, waarden/normen enz.) Ik denk dat dat bij het wel of niet "leuk" vinden van iets ook zo is. Ik heb mijn oma nooit gekend maar ik hoor in de familie dat ik dezelfde karaktertrekken, hobby's en interesses heb als zij had en die zijn écht een generatie overgeslagen...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
toch maar weer een geluk dat we niet allemaal dezelfde intresse`s hebben. vinden we dus allemaal andere dingen leuk, en hebben we met zijn alle vaak toch wel zelfde soort intresse`s zoals op vakantie gaan. maar.. niet iedereen vind dat leuk.

daarom mijn dank aan alle bejaardenverzorgers, kassiere`s, loodgieters en putjesscheppers, automonteurs, magazijnmedewerkers enz (met alle respect hoor, want iemand moet het toch doen in de maatschappij zo geldt het voor alle beroepen die ik niet zou willen doen. dus niet aleen de genoemde).